موتورهای القایی AC رایج‌ترین موتورهای مورد استفاده در سیستم‌های کنترل حرکت صنعتی و خانگی هستند. امروزه استفاده از موتورهای الکتریکی در بسیاری از صنایع مانند پمپ‌های ذخیره نیروگاه‌ها یا وسایلی مانند موتور هواپیما یا لوازم خانگی مانند ماشین ظرفشویی و همچنین در مدل‌های اسباب بازی‌های کودکان رایج است. انتخاب و خرید موتور القایی AC مستلزم آگاهی از برخی اطلاعات تجاری و فنی است. ما در این مقاله قصد داریم موتور الکتریکی AC، انواع الکتروموتورها، مزایا و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

ساختار کلی موتور AC

ساختار کلی موتور AC

ساختار کلی موتور الکتریکی AC (Electric Motor) دارای قسمت‌های مختلفی است که انرژی الکتریکی را از یک طرف دریافت می‌کند و از طرفی دیگر انرژی مکانیکی و حرکت دورانی ایجاد می‌کنند. برخی از این اجزا در همه موتورها یکسان هستند و در زیر به معرفی عملکرد هر کدام می‌پردازیم.

۱) استاتور (Stator)

استاتور از چند قطعه نازک آلومینیوم یا فولاد سبک ساخته شده است که این قطعات به عنوان یک استوانه توخالی با شیارهایی به یکدیگر متصل می‌شوند. تعداد قطب‌ها در یک موتور AC به اتصال داخلی سیم پیچ‌های استاتور بستگی دارد. در داخل استاتور ورق‌های چند لایه وجود دارد که از اتلاف برق جلوگیری می‌کند.

۲) روتور (Rotor)

روتور قسمت دوار یک موتور الکتریکی با تیغه‌های رسانا است که جریان را حمل می‌کند. روتور از چندین تیر فولادی نازک مجزا با میله‌های مسی یا آلومینیومی بین آن‌ها ساخته شده است. روتور نیز مانند استاتور از دو قسمت هسته و سیم پیچ ساخته شده است و سیم پیچی دور روتور می‌تواند از مس یا آلومینیوم باشد.

۳) فن (Fan)

یک فن در انتهای موتور الکتریکی AC جریان هوا را از بیرون به داخل هدایت می‌کند و اجزای داخلی را خنک می‌کند. حرکت پر سرعت و فعالیت موتور الکتریکی موجب ایجاد گرما می‌شود که با توجه به حجم و سرعت موتور، از سیستم تهویه و خنک کننده‌ی مناسب برای آن استفاده می‌شود.

۴) منبع تغذیه (Power Secure)

موتورهای الکتریکی برای دریافت انرژی اولیه و شروع به حرکت به انرژی الکتریکی نیاز دارند. منبع تغذیه انرژی الکتریکی لازم را تولید می‌کند. بر اساس ساختار داخلی موتور الکتریکی، جریان الکتریکی می‌تواند متناوب یا مستقیم با ولتاژ متغیر باشد.

۵) شکاف هوایی (Air Gap)

فاصله میان روتور و استاتور را شکاف هوایی می‌گویند. این قطعه در دستگاه تاثیر بسیار مهمی دارد و اغلب در کم‌ترین میزان ممکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۶) بلبرینگ (Ball Bearing)

یکی دیگر از ساختار موتور الکتریکی AC، بلبرینگ است که در انت‌ها و ابتدای شفت قرار دارد و باعث چرخش بهتر و سریع‌تر روتور می‌شود.

مزایا و ویژگی استفاده از الکتروموتور AC

ترمز الکتروموتور AC

در انواع موتور الکتریکی AC، یک قطعه اصلی به نام ترمز الکتروموتور وجود دارد که وظیفه آن توقف کردن موتور الکتریکی پس از قطع شدن جریان است. ترمز موتور الکتریکی در صنایع مختلف از جمله قطارسازی، خودروسازی و هواپیما سازی، ساخت آسانسور و کلیه ماشین‌هایی که در زمان قطع برق باید متوقف شوند بکار می‌رود. الکتروموتور ترمزدار به عنوان موتورهای الکتریکی کلاچ یا دینامیک کلاچ نیز شناخته می‌شوند. موتورهای ترمزدار در صورت استفاده در گیربکس با نام Gearbox Engines with Brakes (موتور گیربکس ترمز دار) فروخته می‌شوند. یک موتور الکتریکی ترمزدار گاهی اوقات با اتصال اینورتر و متوقف کردن درایو موتور و گاهی اوقات به عنوان یک ترمز مکانیکی کار می‌کند. با اینکه استفاده از اینورتر در الکتروموتور ترمز دار عملکرد سریعی دارد، اما استهلاک کمتری در موتور ایجاد می‌کند.

مزایا و ویژگی استفاده از الکتروموتور AC

امروزه با پیشرفت تکنولوژی مدل‌های مختلفی از انواع تجهیزات صنعتی طراحی و روانه بازار می‌شود. بنابراین داشتن اطلاعات کافی برای خرید مدل مناسب موتور الکتریکی AC بسیار مهم است. دانستن ویژگی‌ها و مزایای الکتروموتور در خرید و استفاده از این دستگاه ضروری است. بنابراین در زیر شما را با مزایای آن آشنا می‌کنیم.

🔸 مصرف کم انرژی در به حرکت درآوردن خودروها
🔸 تولید آسان و بدون هزینه اضافی
🔸 دارای هزینه تعمیر و نگهداری آسان
🔸 دارای طراحی و ساختار آسان و محکم
🔸 قیمت مناسب و مقرون به صرفه
🔸 اتصال کامل به منبع تغذیه
🔸 دارای طول عمر بالا

انواع موتور AC

انواع مختلفی از موتور الکتریکی AC یا القایی در صنعت وجود دارد که برای کارهای مختلف مناسب هستند. در اینجا انواع الکتروموتور AC را به شما معرفی می‌کنیم:

انواع موتور AC

🔸 موتور AC سنکرون (همزمان)

در موتور AC سنکرون (Synchronous)، روتور و استاتور سیم پیچی می‌شوند. هنگامی که استاتور به منبع تغذیه متصل می‌گردد، یک میدان چرخشی در موتور ایجاد می‌شود که با سرعت ثابت می‌چرخد. این محصول برای تصحیح ضریب توان استفاده می‌شود که در این حالت بر روی محور بار موتور سنکرون قرار نمی‌گیرد. از این موتورها می‌توان هم به عنوان ژنراتور سنکرون و هم به عنوان موتور سنکرون استفاده کرد.

🔸 موتور آسنکرون AC (ناهمزمان)

موتور آسنکرون AC (Asynchronous) خود به دو دسته موتور الکتریکی AC قفسه سنجابی و موتور AC روتور سیم پیچی شده تقسیم می‌شود. روتور موتورهای قفس سنجابی استوانه‌ای است که در داخل کانال‌های انتهایی آهنی یا فولادی میله‌های آلومینیومی یا مسی قرار دارد.
در موتور الکتریکی روتور کویل دار یا سیم پیچی شده، روتور به جای میله پیچ می‌شود و انتهای این سیم پیچ به یک حلقه لغزشی متصل می‌گردد که با استفاده از برس‌ها از موتور به بیرون رانده می‌شود.

سخن آخر

ما در مقاله موتور الکتریکی AC به معرفی موتورهای الکتریکی جریان متناوب، انواع آن‌ها و عملکردشان، ویژگی و مزایای آن‌ها پرداختیم و نحوه ساختار داخلی آن را بیان کردیم. موتورهای الکتریکی یکی از بهترین اختراعات بشر است که زندگی ما را آسان‌تر کرده است. با دانستن انواع موتور الکتریکی AC و خواص هر کدام می‌توان در بسیاری از امور از آن‌ها استفاده کرد. فروشگاه صنعت ترمز با سابقه درخشان چندین‌ساله با هدف جلب رضایت مشتریان در خرید و فروش ترمز الکتروموتور فعالیت می‌کند. این فروشگاه در حال حاضر با راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود امکانات متنوعی را در اختیار شما قرار داده است. با خرید این محصولات از صنعت ترمز می‌توانید استفاده از یک محصول با کیفیت را تجربه کنید. امیدواریم مطالب این مقاله مورد پسند واقع شده باشد.

تاریخ بروزرسانی : 1402/01/30

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *