داغ شدن الکتروموتور یکی از اتفاقات شایع در صنعت می باشد که در پی این گرم شدن بیش از حد الکتروموتور ممکن است به آن آسیب زده شود. داغ شدن موتور می تواند علت های گوناگونی داشته باشد یکی از علت های رایج وجود اشکال در سیم پیچ های داخلی الکتورموتور می باشد. همانطور که میدانید الکتروموتور نیز همانند هر وسیله الکتریکی دیگر دارای سیم پیچ های متعددی می باشد.

داغ شدن الکتروموتور

داغ شدن الکتروموتور

پاگر در هر کدام از این سیم پیچ های اصلی یا فرعی مشکلی در اتصال بین حلقه یا کلاف به کلاف ایجاد شود، مسیر جریان الکتریکی کوتاه شده و میدان مغناطیسی متناسب برای جریان ایجاد نمی شود که در اینصورت باعث داغی آن می گردد.

بار زیاد روی الکتروموتور

شایع ترین علت داغی موتور وجود بار زیاد بر روی موتور است. توان بار برای هر الکتروموتور مشخص است و اگر بار ورودی بیش از اندازه تعیین شده باشد به سیم ها فشار بیشتری وارد شده و در پی آن باعث گرمای بیش از اندازه در موتور می گردد.

شدت جریان ورودی دستگاه

همچنین اگر میزان جریان الکتریکی ورودی کمتر از حد نرمال باشد باعث کم شدن توان الکتروموتور و در نهایت باعث داغ شدن الکتروموتور می شود حتما می بایست قبل از نصب الکتروموتور به میزان بار ورودی و توان خروجی الکتروموتور توجه شود.

رطوبت محیط نسبی الکتروموتور

یکی دیگر از علت های داغ شدن الکتروموتور می تواند رطوبت زیاد موجود در محیط باشد. رطوبت زیاد باعث ایجاد زنگ زدگی در اجزای داخلی الکتروموتور شده و همین موضوع باعث می شود حرکت اجزای داخلی کندتر از حالت استاندارد صورت بگیرد که این مورد به موتور فشار آورده و باعث داغ شدن آن می شود.

تهویه نامناسب

تهویه نامناسب در اطراف محیط الکتروموتور می تواند باعث داغ شدن الکتروموتور شود. زمانی که هوا به درستی به داخل الکتروموتور نرسد یا هوای گرم داخل الکتروموتور به درستی خارج نشود موجب داغ شدن الکتروموتور می شود.

برای مثال زمانی که منافذ ورودی الکتروموتور به هر دلیلی کثیف شده و بسته باشد جریان هوا به داخل الکتروموتور نمی رسد و یا هنگامی که موتور در داخل یک جعبه در بسته قرار داشته باشد نیز باعث بروز گرمای بیش از حد موتور می شود. توجه به محل نصب و فضای اطراف الکتروموتور بسیار حائز اهمیت میباشد.

نقش روغن در جلوگیری از داغ شدن الکتروموتور

یکی دیگر از علت های گرم شدن الکتروموتور می تواند به دلیل عدم روغن کاری صحیح موتور باشد زمانی که روغن کاری به درستی انجام نشود قطعات داخلی و بلبرینگ ها به سختی کار می کنند و موجب ایجاد ساییدگی و داغ شدن اجزای الکتروموتور می شوند

انتخاب تسمه نا مناسب

در ماشین هایی که تسمه مسئولیت انتقال قدرت موتور را بر عهده دارد، انتخاب نکردن سایز مناسب تسمه و در نهایت سفت بودن بیش از حد تسمه ها باعث فشار به موتور شده و در نهایت باعث داغ شدن موتور می گردد.

تعمیر اشتباه موتور الکتریکی

از دیگر دلایل داغ شدن الکتروموتور می تواند مربوط به تعمیر نادرست الکتروموتور باشد. زمانی که الکتروموتور دچار نقص فنی می شود و به تعمیرکار ناواردی سپرده شود شاید بعد از تعمیر تعداد سیم پیچ های داخل الکتروموتورها از حال استاندارد خارج شود و در زمان روشن شدن و حین کار الکتروموتور به آن فشار بیاید و داغ شود. برای جلوگیری از این مشکل می بایست الکتروموتوری که نیاز به تعمیر دارد به مراکز مجاز و افراد حرفه ای سپرده شود.

مقالات مرتبط:

الکتروموتور یونیورسال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.