الکتروموتور چیست؟

به دستگاهی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکنند و این کار رو با استفاده ی انرژی الکترومغناطیس صورت میگیرد را الکتروموتور یا موتور الکتریکی گفته میشود.

کاربرد الکتروموتور

این وسیله ی مهم در دمنده ها ، توربو ها ، ماشین آلات ، دینام، کشتی ها ، کمپرسورها، فن ها و….. استفاده میشه. موتور الکتریکی وسیله در صنایع مهمی مثل توربو ها، دستگاه های تهویه ، لوازم خانگی و وسایل حمل و نقل استفاده میشود.

معرفی کامل ترمز الکتروموتور

ترمز الکترو موتور و علت استفاده ی آن

هر چقدر که موتور الکتریکی بزرگ تر باشد دوران و سرعت بالایی دارد و به خاطر بزرگی این موتور ها متوقف شدن شان کند تر خواهد بود برای همین خیلی مهم است که هنگام رفتن برق این موتور ها به سرعت متوقف شوند تا اختلالی در کار به وجود نیاید، وسیله ای به وجود آمد که به آن ترمز الکترو موتور میگویند.
نام اولیه ی این ترمز، ترمز الکترومکانیکی بود اما سالهاست که این نام با اشاره به روش راه اندازی آنها به ترمزهای الکترومغناطیسی تبدیل شده است

ترمزهای الکترومغناطیسی در اواسط قرن بیستم به ویژه در قطارها و تراموا به صورت رایج شده بود، انواع برنامه های کاربردی و طراحی ترمز به طور برق آسایی افزایش یافت، اما اساس کار آنها تغییر نکرده.
هر دو ترمز الکترومغناطیسی و ترمزهای جریان الکتریکی از نیروی الکترومغناطیسی استفاده می کنند اما ترمزهای الکترومغناطیسی در نهایت به اصطکاک بستگی دارند و ترمزهای جریان از نیروی مغناطیسی به طور مستقیم استفاده می کنند.

الکتروموتور به موتورگیربکس ترمز دار ، موتورگیربکس کلاچ دار ، الکتروموتور کلاچ دار شناخته میشوند.
علت استفاده از الکترو موتور ها، توقف سریع الکترو گیربکس ها و الکترو پمپ ها در زمان توقف کنتاکتور میباشد.
برای مثال : بالا پایین رفتن و ایستادن اتاقک آسانسور به عهده ی موتور الکتریکی است. هنگام رفتن برق، موتور از کار افتاده و اتاقک از بالا به پایین سقوط میکند برای اینکه چنین اتفاقی نیوفتد ترمزی داخل موتور گذاشته میشود تا بلا فاصله از این اتفاق جلوگیری کند.

انواع ترمز های الکتروموتور
• ترمز دستی
• ترمز قطع جریان
• ترمز فنری
• ترمز آهنربا دائمی
• ترمز ذره ای
• ترمز قدرت هیستریزی
• ترمزهای دیسک چندگانه

عملکرد انواع الکترو موتور های ترمز دار

ترمز های مغناطیسی تشکیل شده از آهن ربای الکتریکی ، لنت ، صفحه و هزار خار درهنگام جریان برق مگنت لنت شروع به آزاد شدن میشود تا روتور الکترو موتور شروع به حرکت کردن کنند.
هنگام قطع جریان برق لنت مگنتی سریعا به صفحه چسبیده و دیسک به اصطلاح قفل میکند و عملکرد ترمز اتفاق می افتد.
معمولا ترمز های الکترو مگنتی با اضافه کردن طول رتور به انتهای الکتروموتور متصل میگردد.
نصب ترمز بر روی الکتروموتور دردستگاهایی مانند نفربر، آسانسور، تاور کلایمرها، انواع جرثقیل وینچی، موتور گیربکس نوار نقاله های انتقال مواد تحت زاویه و دستگاه های شرینک و بسته بندی و… بسیار کاربردی بوده ضروری هستند.
هچنین برخی از الکتروموتور ها به صورت ترمزدار تولید میشود.

معرفی کامل ترمز الکتروموتور

انواع ترمز الکتروموتور

معرفی کامل ترمز الکتروموتور: موتور های الکتریکی دارای ترمز های مختلفی عبارت اند از:
ترمز جریان معکوس
در این ترمز تغییر جهت گردش در موتور های سه فاز و تک فاز فرق دارند. به این گونه که در در تک فاز تعویض با سر سیم پیچ اصلی و سه فاز تعویض با جای دوفاز تغییر میکنه. هنگام قطع کنتاکتور سریع از مدار مخالف جهت وارد به مدار شده نیرویی مخالف جهت چرخش به روتو وارد کرده و باعث توقف روتور میشود. اما اگر مدت زمان اعمال نیرو، بیشتر از لحظه ی توقف باشد، موتور الکتریکی در جهت خلاف شروع به چرخیدن میکند

ترمز مکانیکی
این ترمز ها به صورت الکترو مکانیکی کار میکنند، دارای دو دیسک ثابت و دیگری متصل به شفت موتور قرار دارد.
ترمز جریان DC
ترمز جریان اتصال DC صرفا جهت توقف وسیله در کسری از ثانیه می باشد و تا لحضاتی بعد از قطع اتصال کار میکند. اگر قصد استفاده از این نوع ترمز برای آسانسور باری را دارید هرگز توصیه نمیشود زیرا پس از قطع مدار ترمز ، الکتروموتور به دلیل فشار بار شروع به چرخش میکند.

اینورتر یا درایو موتور

معرفی کامل ترمز الکتروموتور: یکی از بهترین ترمز های در ترمز های لحظه ای در الکتروموتور ها. بعضی مواقع در راه اندازی سیستم ها ی صنعتی باعث راه انداز پله ای موتور میشود. این ترمز ها دارای میکرو پروسس هایی هستند که میتوان هم به صورت اتومات یا دستی تنظیم کرد.

کاربرد الکتروموتور ترمزدار در صنایع
دستگاه های بسته بندی و شیرینگ
الکتروموتور گیربکس دار
توربین بادی
صنایع غذایی
انواع جرثقیل وینچی
آسانسور و بالابرها
مواری که باید در خرید ترمز دقت کنید
در هنگام خرید ترمز به نزخ چرخه و منبع تغذیه و همچنین به گشتاور و دور در دقیقه که بارز ترین موارد هستن دقت کنید.

مقالات مرتبط:

موتور الکتریکی AC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *