روش های توقف موتور ترمز الکتروموتور | خرید ترمز الکتروموتور: ترمز الکتروموتورها برای توقف موتورها به منظور جلوگیری از آسیب دیدن آن ها طراحی شده است. ترمز الکتروموتورها انواع مختلفی در طراحی خود دارند. باید بدانید که این نوع ترمزها روش های توقف یکسانی در انواع موتور ندارند و هر کدام به روش خاصی عمل میکنند.

روش های توقف موتور ترمز الکتروموتور

توقف موتور ترمز الکتروموتور با قطع منبع تغذیه

یکی از روش های اولیه و آسان توقف توسط الکتروموتورها قطع منبع تغذیه است. این روش را با نام Freewhel یا Direct stop در منوی دستگاه ها قابل مشاهده است اما در بعضی دستگاه های دیگر با نام Coast to stop نیز نمایش داده می شود.

روش قطع تغذیه ترمز الکتروموتورها مانند خاموش کردن کنتاکتور موتور در مدارهای قدیمی بوده است. این روش باعث رها شدن الکتروموتورها می شود که در اصطلاح به آن Natural Run-Down نیز گفته می شود.

مدت زمان قطع منبع تغذیه ترمز الکتروموتور

مدت زمانی که طول میکشد تا موتور توسط ترمز الکتروموتور با این روش توقف کند وابسته به اینرسی بار و خود الکتروموتور دارد. این روش توقف برای تأسیساتی که نیاز به رفتار خاص در هنگام توقف ندارند مناسب تر است. از روش قطع تغذیه در کنترل فن، کمپرسور، آسیاب ها، دستگاه های مخلوط کن و… استفاده می شود.

فعال کردن قطع تغذیه ترمز الکتروموتور

برای فعال شدن حالت قطع تغذیه وارد منوی دستگاه شده سپس به قسمت تنظیمات می رویم. در منوی تنظیمات به قسمت تنظیمات متوقف شده رفته و گزینه قطع منبع تغذیه را انتخاب می کنیم. این روش توقف به دلیل سادگی که دارد نیاز به تنظیماتی مانند تنظیم زمان، گشتاور و… را ندارد.

باید در نظر داشته باشید که این روش برای همه ی تأسیسات مناسب نیست و امکان توقف طولانی به همراه داشته باشد حتی باعث ایجاد توقف خیلی کوتاه نیز می شود. برای مثال در بارهایی با اینرسی بالا قطع منبع تغذیه برای توقف توسط ترمز الکتروموتور توقفی طولانی مدت برای موتور ایجاد می کند و خطراتی نیز در پی آن است. همچنین در الکتروپمپ ها باعث توقف کوتاه مدت آن شده و باعث ایجاد تنش های شدید مکانیکی می شود.

توقف موتور ترمز الکتروموتور با کنترل ولتاژ

در روش کنترل ولتاژ یا TVR توقف ترمز الکتروموتور با کاهش ولتاژ میسر می شود. مدت زمان روش کنترل ولتاژ قابل تنظیم می باشد که قبل از شروع کار این روش توقف باید مشخص شده باشد.مدت زمانی که در این روش طول می کشد تا ترمز الکتروموتور شروع به کار کند از روش قطع منبع تغذیه بیشتر است که به عنوان یک ایراد اساسی در کنترل بارهای سنگین تلقی می شود.

این روش بازدارندگی خاصی برای ترمز الکتروموتور ایجاد نمی کند و امکان دارد چرخش الکتروموتور و بار بعد از به پایان رسیدن فرآیند توقف تداوم یابد. منظور ما این است که روش کنترل ولتاژ برای توقف موتور فقط و فقط برای طولانی تر شدن زمان توقف مورد استفاده قرا می گیرد اما توانایی توقف کامل الکتروموتور را ندارد.

تأسیسات مناسب با روش کنترل ولتاژ

یکی از تأسیساتی که مناسب روش کنترل ولتاژ هستند تأسیسات نیازمند به توقف نرم موتور ترمز الکتروموتور (Soft stop) برای کاهش تکانه های مکانیکی می باشند.تأسیسات دیگری که برای این روش توقف موتور ترمز الکتروموتور متناسب می باشند حتماً میبایست در یک حداقل زمانی که آن را مشخص میکنند متوقف شوند.این روش توقف موتور در تأسیساتی که تکانه الکتریکی شدید و قطع ناگهانی بار را به همراه دارند مانند زمان تغذیه از دیزل ژنراتورها میبایست کنترل شود.

توقف موتور ترمز الکتروموتور با کنترل گشتاور

روش کنترل گشتاور برای کاهش خطی نیروی تولید شده موتور ترمز الکتروموتورها پدید آمده است. اندازه گشتاور الکتروموتور با اندازه گیری ولتاژ موتور، جریان آن و زاویه بینشان محاسبه می شود. همچنین این فرآیند در توقف موتور انجام می شود.

روش کنترل گشتاور از تکانه های ناگهانی و شدید مکانیکی پیشگیری کرده و مدت زمان توقف موتور ترمز الکتروموتور را طولانی تر خواهد کرد. برای استفاده از این روش باید در اطلاعات الکتروموتور اطلاعاتی مانند جریان و گشتاور را تنظیم کنیم. سپس میبایست زمان و گشتاور توقف را تنظیم کرده تا روش توقف بر روی کنترل گشتاور ثبت شود.اطلاعات روش های توقف موتور ترمز الکتروموتور به ما کمک میکند تا روش مناسب با تأسیساتی که در اختیار داریم انتخاب کنیم. این گونه عملکرد ترمز الکتروموتور بهتر شده و به تأسیسات ما آسیبی نمیرسد.

مقالات مرتبط:

لنت ترمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *