یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قسمت‌های صنایع، الکتروموتورها هستند. خرابی ناگهانی یک موتور می‌تواند برای خط تولید شما ضرر و زیان بشدت زیادی را به همراه داشته باشد. هر الکترو موتور بعد از یک مدت، ممکن است کارآیی خود را از دست بدهد. نگهداری خوب و درست از موتور فقط می‌تواند تا حدودی این مدت زمان را طولانی‌تر کند. به هرصورت امکان خراب شدن موتور وجود دارد. بهتر است با برخی از مشکلات رایج آشنا باشید تا به هنگام خرابی موتور سریعا بررسی کرده، مشکل را تشخیص دهید و به تعمیر الکتروموتور بپردازید. اگر چرخ‌دنده‌های موجود در شافت موتور تکان می‌خورند، به احتمال زیاد مشکل از فرسودگی یاطاقان است. بجز این بهتر است قسمت‌های متحرک دستگاه را بررسی کنید تا تراز باشند. یکی دیگر از نشانه‌های فرسودگی یاطاقان، می‌توانید وجود صدای سایش باشد.

پس به هنگام شنیدن همچین صدایی ابتدا به سراغ چک کردن یاطاقان بروید. اگر به هنگام کار جرقه‌ای مشاهده کردید، روتور، استاتور را چک کنید. ممکن است یکی از این قسمت‌ها دچار آسیب و یا فرسودگی شده باشند. اگر موتور بیش از حد گرم شود، احتمالا شما بوی روغن داغ یا پلاستیک سوخته احساس خواهید کرد. در این هنگام الکتروموتور نیاز به کمی روغن کاری دارد. اگر به هنگام کار بویی زننده احساس کردید، حتما سیم پیچی موتور را چک کنید. احتمال اینکه سیم‌پیچی‌ها دچار آسیب دیدگی شده باشند، وجود دارد. فراموش نکنید که همیشه باید شرایطی را بوجود آوردید که اطراف موتور امکان تهویه هوا وجود داشته باشد. در غیر این صورت موتور بیش از حد داغ خواهد شد. با این نکته میتوان نتیجه گرفت یکی از دلایل داغ شدن شدید موتور، می‌تواند عدم امکان تهویه موتور باشد.

تعمیر الکتروموتور

تعمیرات و سیم پیچی الکتروموتور

یکی از قسمت‌های الکتروموتور، قسمت سیم پیچی آن است. همانطور که از اسم این قسمت مشخص است، از سیم‌های بهم پیچیده شده‌ی بشدت زیادی تشکیل شده است. این سیم‌ها به صورت قطب مغناطیسی ایجاد می‌شود و طراحی خاص آن‌ها سبب تسهیل جریان برق می‌شود. از توضیحات گفته شده، پر واضح است که تعمیر الکتروموتور و سیم پیچی الکتروموتور یک کار فنی است که نیاز به تجربه و تخصص دارد. شما باید با مباحث مربوط به قسمت سیم پیچی موتور مثل، تک فاز، سه فاز و سایر جزئیات آن آشنا باشید تا بتوانید به تعمیر آن بپردازید. لازم به ذکر است که تعمیر و سیم پیچی انواع الکتروموتور، در حوزه کارهای تخصصی و فنی، یکی از پر درآمدترین فرصت‌های شغلی است.

تشخیص عیب‌های الکتریکی در الکتروموتور

اگر در قطعات برقی الکتروموتور با مشکل مواجه شدید، یکی از دلایل زیر را بررسی کنید. احتمال زیاد می‌توانید تشخیص درستی داشته باشید. اگر موتور روشن نشود، ممکن از جریانی از مدار عبور نکند. با این حساب شما متوجه می‌شوید که جایی از مدار دچار قطعی شده است. حال شما باید با آوامتر، تمام قسمت‎‌های مدار مثل: پریز، دوشاخه، تمامی سیم‌های رابط و اتصالات مختلف و… را بررسی کنید تا بتوانید عیب را پیدا کرده و برطرف کنید. همچنین احتمال اینکه فیوز سوخته باشد نیز، وجود دارد. بهتر است در ابتدا متوجه شوید که چرا فیوز سوخته است و بعد آن را تعویض کنید. حالت دوم زمانی است که موتور بعد از روشن شدن در مدت زمان کم، بشدت داغ می‌شود.

در این شرایط امکان دارد موتور نیم سوز شده باشد که در این صورت، شما باید سیم‌پیچی‌های اصلی و کمکی موتور دقت کنید. بجز این مورد، وجود بار زیاد برای موتور میتواند باعث گرم شدن موتور و آسیب دیدن آن شود. شما بهتر از بار موتور را کاهش داده و بطور مداوم از آن استفاده نکنید. حالت احتمالی دیگر این است که شما موتور را روشن کنید، موتور روشن شود، فیوز عمل کرده ولی مدار قطع باشد. در این صورت شما باید تمامی سیم‌های رابط و اتصالات موتور را بررسی کنید. همچنین میتوانید خازن را از مدار جدا کنید. اگر بعد از جدا شدن خازن، فیوز عمل نکرد، مشکل از خازن بوده و باید تعویض شود.

تشخیص عیب‌های الکتریکی در الکتروموتور

بازرسی ظاهری الکتروموتور

یکی از راه‌های تعمیر الکتروموتور این است که قبل از باز کردن موتور، شما به مواردی ظاهری دقت کنید. بهتر است به موارد زیر دقت کنید:
قطعات آسیب دیده، تعمیر و یا تعویض شده، گم شده و…
جدید یا قدیمی بودن تک تک قسمت‌ها و قطعات،
تمیز یا کثیف بودن قسمت‌های الکتروموتور،
وجود امکان عبور هوای خنک و تهویه هوا.

روش های عیب یابی الکتروموتور

در حال حاضر شیوه های نوین عیب یابی جهت تشخیص خطا و تعمیر الکتروموتور به کار برده شوند. با به کار بردن سنسورهایی حساس میزان لرزش معمول را ثبت و ضبط می کنند و با ایجاد لرزش های نا متعارف و بر هم خوردن هارمونیک اصلی قطعه معیوب را تشخیص داد. این روش نوین باعث شده مهندسان برای عیب یابی الکتروموتور ها دیگر نیاز نباشد کل مجموعه را باز کنند و براحتی عیب الکتروموتور را از بیرون تشخیص دهند. البته ناگفته نماند این شیوه در داخل کشور هنوز به علت سرمایه و دانش و تخصص ساخت امکان استفاده را ندارد. عیب یابی الکتروموتور به طور متداول از روی خصوصیات فیزیکی و الکتریکی و صدای تولید شده در داخل کشور انجام می شود.

عیب های رایج انواع الکتروموتور

عیب های رایج انواع الکتروموتور و علت های آن را بازگو خواهیم کرد :

تعمیر الکتروموتور بدلیل روشن نشدن آن

سیم های اتصال به الکتروموتور را بررسی کنید و در صورت وجود اشکال در سیم ها نسبت به رفع آن اقدام نمایید اگر سیم ها مشکلی نداشته باشند در مرحله بعدی تعمیر الکتروموتور می بایست فیوز جریان ورودی به الکتروموتور چک شود این مورد بیشتر زمانی رخ می دهد که به علت های گوناگون فشار روی موتور زیاد شود.

عیب های رایج انواع الکتروموتور

داغ شدن الکتروموتور پس از روشن شدن

این مشکل شایع ترین موارد در عیب یابی وتعمیر الکتروموتور می‌باشد اگر سریعا نسبت به رفع آن اقدام نگردد باعث فشار به سیم های جریان ورودی و فیوز در مدار اصلی می شود و اگر فیوز مقاومت کند به سیم پیچ داخلی الکتروموتور آسیب می زند در این شرایط اصطلاحا گفته می شود که موتور نیم سوز شده است. معمولا زمانی این مشکل پیش می آید که یا به دلیل بار زیاد روی الکتروموتور، دستگاه توان لازم برای تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی را ندارد و یا بدلیل عدم روغنکاری صحیح قطعات داخلی الکتروموتور و یا خرابی بلبرینگ ها و شفت ها فشار زیادی به موتور وارد می شود.

صدای زیاد الکتروموتور در حین کار

صدای نامتعارف حین کار الکتروموتور نشان از خرابی بلبرینگ ها دارد می بایست ضمن بازدید از شفت اصلی و یاتاقان ها از روغن کاری صحیح موارد ذکر شده اطمینان حاصل نمایید. کیفیت روغن یا گریس استفاده شده در روان کار کردن الکتروموتور نقش بسزایی دارد چرا که اگر از روغن های بی کیفیت و یا مناسب با دور و توان الکتروموتور استفاده نگردد در اصطلاح روغن می سوزد و خاصیت لغزندگی خود را از دست می دهد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل می‌بایست طبق برنامه زمان بندی مشخصی از قسمت ها متحرک دستگاه بازدید به عمل آید و در صورت مشاهده مشکل و خرابی سریعا نسبت به رفع آن اقدام کنیم. این موارد ذکر شده تنها بخشی از مواردی است که حین کار با دستگاه با آن رو به رو می شویم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارشناسان فنی جهت تشخیص صحیح موارد فوق برای تعمیر الکتروموتور می توانید با واحد تعمیرات و خدمات پس از فروش فروشگاه صنعت ترمز (ترمز الکتروموتور) تماس حاصل فرمایید.

بروزرسانی در تاریخ 1401/08/23

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *