ترمز الکتروموتور چیست و چه کاربردی دارد: حتما برای همه‌ی ما اتفاق افتاده که در حین رانندگی به دلیلی ناگهانی از ترمز استفاده کنیم که نیاز داریم در همان لحظه ماشین توقف پیدا کند تا با ماشین جلویی تصادف نکنیم یا در معرض خطرات دیگر قرار نگیریم. یا تا حالا فکر کردین زمانی که در چرخ و فلک قرار دارید و برق قطع میشود چه چیزی چرخ و فلک به آن بزرگی را نگه می‌دارد؟
قبل از اینکه جواب سوالات شما را بدهیم باید یک توضیح مختصر درباره‌ی موتور ها به شما داده شود تا علمکرد ترمز را کامل متوجه شوید.

ترمز الکتروموتور چیست و چه کاربردی دارد

وظیفه ترمز الکتروموتور چیست؟

الکتروموتور یک موتور برقی است که انرژی الکترسیته را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌نماید. این تعریف بسیار کوتاه و جامع نشان می‌دهد که الکتروموتور چه کاربردی می‌تواند در صنعت‌های متفاوت داشته باشد و چه نقش مهمی در صنایع ایفا کرده است. اهمیت این وسیله باعث شده که امروزه تنوع بالایی در الکتروموتورها مشاهده کنیم، البته ماشین‌ها، ابزار و لوازم آن‌ها را تکمیل کرده‌اند. یکی از واجباتی که در برخی از صنایع برای موتورهای الکتریکی درنظر گرفته می‌شود، ترمز الکتروموتور است. حال سوال ما این است که ترمز الکتروموتور چیست و چه کاربردی دارد؟ عملکرد یا دستور العمل آن چیست؟ و آیا به عنوان قطعه‌ای جدا به موتور متصل می‌گردد یا الکتروموتورهای ترمز‌دار این مکانیزم را درون پکیج خود همراه دارند؟این‌ها سوالاتی‌ هستند که امروز ما به آن‌ها‌ پاسخ میدهیم. بنابر این در ادامه در می‌یابیم که اهمیت و لازمه‌ی وجود ترمز الکتروموتور و کاربرد آن در صنایع مختلف چیست.

کاربردی ترین وظیفه تعریف‌شده برای ترمز الکتروموتور، پس از قطع جریان برق این است که گردش موتور متوقف شود. درواقع الکتروموتور، بعد از قطع جریان، زمانی لازم دارد تا تماما متوقف شده و از کار بایستد. در برخی صنایع، لازم است بدون ذره‌ای حرکت موتور پس از اقدام به خاموش کردن، کاملا متوقف شده و ماشین متصل به موتور هم ثابت بماند. این ترمز کاربرد خود را در چنین موقعیتی به رخ می‌کشد. بنابراین کارایی الکتروموتور و الکتروگیربکس ترمزدار ایستادگی بلافاصله موتور و گیربکس در لحظه استاپ کنتاکتور می‌باشد، در برخی ماشین‌ها یک ضرورت به منظوره‌ی پیشگیری از ایجاد اختلال در نظم و عملکرد آن به حساب می‌آید. البته این ترمز در استارت سریع موتور تاثیر نیز دارد. ترمزهای موتور الکتریکی در انواع و اقسام مختلف تولید شده‌اند و الکتروموتورها را براساس همین انواع تقسیم‌بندی می‌شوند.

کاربرد ترمز الکتروموتور در صنایع مختلف

ترمز الکتروموتور چیست و چه کاربردی دارد: شاید بیان اینکه ترمز الکتروموتور در چه صنعت، ابزار و ماشین‌هایی به‌کار رفته و می‌روند، تاثیر مکانیزم را در عملکرد ماشین‌ها و نقشی که ایفا می‌کنند را روشن تر سازد. برخی از ضروری ترین کاربرد های‌ الکتروموتور ترمز‌دار عبارتند از:
• بالابرها
• انواع الکتروموتور گیربکس‌دار
• توربین‌های بادی
• انواع صنایع غذایی
• آسانسورهای بزرگ و کوچک خانگی و صنعتی
• تاور کلایمرها
• انواع جرثقیل وینچی
• نوار نقاله های انتقال مواد تحت زاویه
• دستگاه بسته بندی و شیرینگ
• پله‌ برقی ها
یکی از حساس‌ترین و قابل توضیح ترین کاربردهای ترمز الکتروموتور، در چرخ و فلک‌ شهر بازی‌ها است. کمی فکر کنید! وقتی قصد متوقف کردن چرخ و فلک را دارند اما این وسیله در لحظه متوقف نشود! درست است، ترمز الکتروموتور در همین اندازه موثر و مفید میباشد.

ترمز الکتروموتور چیست و چه کاربردی دارد
ساختار الکتروموتور ترمزدار و انواع آن

ترمز الکتروموتور چیست و چه کاربردی دارد: ترمز الکتروموتور که به نام الکتروموتور کلاج‌دار یا دینام‌های کلاج‌دار نیز در صنعت شناخته می‌شوند، از ساختار یک موتور القایی و یک دیسک برای ترمز تشکیل می‌شود. اگر در این محصول گیربکس کوپل‌شده با یک موتورالکتریکی نیز مشاهده کرده باشیم، موتور مذکور با عنوان الکتروموتور گیربکس دار ترمزدار یا الکتروگیربکس ترمزدار روانه بازار می‌شود. امروزه در صنعت موتور های الکتریکی که با قابلیت شروع و توقف در لحظه و زمان دلخواه را دارند و با عنوان Brake Electro Motor یا الکتروموتور استاپ‌دار شناخته می‌شوند محبوبیت بسیاری دارند. الکتروموتور ترمز‌دار در ساختار به دو گروه تقسیم می‌شود:
• استاپ عملکرد موتور به وسیله قطع درایو موتور یا اتصال اینورتر
• استاپ عملکرد موتور به وسیله دیسک‌های ترمز مکانیکی

در بین این دو شکل، نمونه اولیه با استهلاک کم و ایمن‌تر است و کارایی سریع‌ و دقیق‌تری نسبت به ترمز نمونه‌ی اولیه دارد. این نوع ترمز الکتروموتور حتی قابلیت برنامه‌ریزی جهت روشن شدن و راه‌اندازی مجدد موتور به شکل پله‌ای هم دارد. کارایی این نوع ترمز موتور الکتریکی از طریق میکروپروسسورهای قابل تنظیم شونده هستند. میکروپروسسورها قابلیت تنظیم شرایط استارت و استاپ عملکرد موتور را به کاربر می‌دهند. همین قابلیت باعث میشود تا امروز شاهد استفاده و رواج هرچه بیشتر از این نوع ترمز الکتروموتور باشیم.
در نوع دوم یکی از دیسک ترمز که سوار بر روی شفت و آرموتور است و دیگر به بدنه اتصال پیدا میکند که برای استاپ کردن موتور استفاده می‌شود. این ترمز ها شبیه به دیسک ترمز خودروهای سواری شهری می‌باشد و شاهد وارد شدن مدار در یک مجموعه کامل لنت‌ها، فنرها و دیسک‌ها که برای متوقف شدن الکتروموتور ها هستیم. شروع مجدد موتور نیز با خارج شدن این اجزا از مدار رخ خواهد میدهد.

انواع الکتروموتور ترمز‌دار براساس ولتاژ برق ورودی

ترمز الکتروموتور چیست و چه کاربردی دارد: موتور های الکتریکی در دو شکل سه‌فاز و تک‌فاز به بازار ارئه می‌شود. این دو حالت الکتروموتور خروجی برق سه‌فاز دارند ولی در ورودی متفاوت میباشند و همین تفاوت عملکرد و کارایی آن‌ها را در مصارف شهری و خانگی مشخص می‌نماید. ترمز‌ الکتروموتور نیز برای این دو موتور مختلف است و ما الکتروموتورهای ترمزدار را به صورت تک‌فاز و دوفاز مشاهده میکنیم که عملکرد آن‌ها را در صنایع مصارف خانگی مختلف گسترش می‌دهد. نکته مهم اینجا است که ترمز الکتروموتورهای سه‌فاز تنها به‌صورت مگنتی است که با قطع جریان منبع تغذیه عمل می‌کند.

مقالات مرتبط:

انواع الکتروموتور DC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *