یکی از انواع ترمز الکتروموتورها ترمز مغناطیسی الکتروموتور است که با نام دیگر ترمز SEW است. این ترمز الکتروموتور در انواع مختلف سیستم های ترمزهای مکانیکی بسته و استفاده می شود. این ترمز ها برای توقف شدن آنی موتور انواع وسایل باربری استفاده می شود. در این ترمزها نیروی الکترومغناطیسی برای اعمال شدن مقاومت مکانیکی، اصطکاک و یا متوقف شدن موتورها استفاده می کنند.در ابتدا نام اولیه این ترمز الکتروموتور ترمز الکترومکانیکی بوده است اما مدت زمان زیادی است که آن را با نام ترمز الکتروموتور مغناطیسی می شناسند.این ترمز الکتروموتور طرحی جدید است که از آن در هواپیما استفاده می شود. این ترمز وظیفه کاهش سرعت لاستیک هواپیماها و جلوگیری از ساییده شدن آن ها را دارد.

ترمز الکتروموتور مغناطیسی

فواید ترمز الکتروموتور مغناطیسی

اولین و مهم ترین مزیت ترمز الکتروموتور مغناطیسی امنیت آن است. این نوع ترمز در بین ترمز های الکتروموتور ایمنی کاملی دارد و به صورت کاملاً مستقیم مورد استفاده قرار میگیرد. ترمز SEW از سرعت گیری هواپیما در لحظه فرود پیشگیری میکند.یکی دیگر از فواید ترمز اللکتروموتور مغناطیسی  طراحی بدنه آن است. این نوع ترمز با بدنه کوچکی طراحی شده تا از وزن آن مقدار قابل ملاحظه ای کاسته شود. همچنین بخاطر طراحی بدنه کوچک آن طول فریم موتور نیز کم می شود.

از دیگر فواید ترمز الکتروموتور مغناطیسی میتوان به کاهش زمان ترمز اشاره کرد. زمانی که الکتروموتور شما مجهز به ترمز SEW باشد در زمان کوتاه تری فرآیند کاهش سرعت را به پایان می رساند. در نتیجه ی کاهش زمان ترمز الکتروموتور مغناطیسی مسافت طی شده در آن زمان نیز کاهش میابد.دیگر مزیت این ترمز الکتروموتور نصب آن است که خیلی ساده تر از هم نوعان خود است. نصب آسان ترمز الکتروموتور مغناطیسی به دلیل بهینه سازی مجموعه سیستم های آن است.

عملکرد ترمز الکتروموتور مغناطیسی

ترمز های SEW یا مگنتی از یک آهنربای بویین (الکتریکی)، لنت، صفحه و هزار خار تشکل شده است. این مجموعه ی ترمز الکتروموتور مغناطیسی در زمان متصل شدن جریان برق لنت مگنتی را رها می کند سپس روتور الکتروموتور (قسمت اصلی موتور) چرخش خود را آغاز می کند.

عملگرد مگنت ترمز الکتروموتور

با قطع کردن جریان برق آن مگنت به سرعت صفحه و روتور را به خود چسبانده و به فرآیند ترمز ختم می شود. ترمز های الکتروموتور مغناطیسی با اضافه شدن طول روتور به آخر الکتروموتور وصل می شوند. این ترمزها به صورت تک فاز و سه فاز وجود دارند.

کاربرد ترمز الکتروموتور مغناطیسی

در ماشین های سواری اتصال مکانیکی گشتاور را به جزئی از ترمز الکتروموتور مغناطیسی منتقل می کند. انواع تراموا ها و قطارها از این ترمزها استفاده می کنند که به وسیله آن نیروی مغناطیسی ترمز به ریل فشار وارد میکند، سپس توسط ترمز مکانیکی تشخیص داده می شوند.ترمز الکتروموتور مغناطیسی در پله برقی ها، انواع جرثقیل و کرین ها، کانوایر، خطوط مونتاژ، دستگاه های بسته بندی، بالابرها، وینچ ها، صنایع خودرو سازی و تسمه نقاله ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ترمز الکتروموتور مغناطیسی در ماشین سواری

کنترل این به وسیله راننده ماشین صورت می پذیرد یعنی آن را طوری نصب می کنند که راننده در زمان گرفت پدال ترمز فرآیند ترمزگیری فعال می شود.میتوان از ترمز الکتروموتور خروجی و ترمز الکتروموتور مغناطیسی هم به صورت جداگانه  و هم به صورت همزمان استفاده کرد. استفاده این ترمز ها در خودروهای سنگین در سرازیری ها بسیار توصیه می شود.

در صورتی که ترمز شما در سرازیری ها جا نرفت می توانید با استفاده این سیستم دور چرخ های ماشین خود را بی هیچ استفاده ای از سیستم ترمز معمولی آن کاهش دهید.ترمزالکتروموتور مغناطیسی و ترمز جریان الکتریکی هر دو از نیروی الکترومغناطیس استفاده میکنند. ترمزهای الکتروموتور مغناطیسی به اصطکاک وابسته هستند و ترمزهای جریان الکتریکی به طور مستقیم از نیروی الکترومغناطیسی استفاده می کنند.

مقالات مرتبط:

رکتیفایر ترمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *