انواع ترمز الکتروموتور و کاربرد آن: ترمز الکتروموتور نوعی قطعه مکانیکی است. این قطعه با وظیفه توقف حرکت شفت موتور در موقع قطع جریان برق، در پشت الکتروموتور قرار می‌گیرد. ترمز الکتروموتور به شکل دایره و عامل حرکت این قطعه نیروی الکترومغناطیسی است. اجزا اصلی الکتروموتور را مگنت الکتروموتور، دیود و بوبین تشکیل می‌دهند. بوبین قطعه‌ای سیم‌پیچی شده از جنس مس و کار آن تبدیل میدان مغناطیسی به جریان الکتریکی یا بالعکس است. عملکرد مگنت ترمز الکتروموتور کمی پیچیده‌تر است.

طبق چیزی که گفته شد، نیروی الکتریسیته توسط بوبین به هنگام اتصال جریان برق، به نیروی مغناطیسی تبدیل می‌شود. این نیرو آزادکننده قطعه صلب ترمز است که از حرکت شافت الکتروموتور جلوگیری می‌کند. نصب ترمز روی الکتروموتور در مواقع و فعالیت‌های حساس انجام می‌شود. در این فعالیت‌ها توقف سریع سیستم پس از قطع جریان امری ضروری است. آسانسور یک مثال بارز است. هنگام بروز حادثه در آسانسور سنسورهای موجود موجب قطع جریان شده و عملکرد ترمز الکتروموتور، توقف کابین را در پی دارد.

انواع ترمز الکتروموتور و کاربرد آن

مواردی که باید هنگام انتخاب انواع ترمز الکتروموتور در نظر بگیرید

در نظر گرفتن مواردی به هنگام انتخاب ترمز الکتروموتور، امری ضروری است و این موارد در زیر بیان شده است:
خواسته شما از ترمز الکتروموتور: شما در مرحله اول باید بدانید چه خواسته‌ای از ترمز الکتروموتور دارید و ترمز قرار است چه نیازی از شما رفع کند. تأثیر سایز ترمز الکتروموتور بر قدرت آن، از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود. این امر باعث انتخاب ترمز بهتر با توجه به نیاز شما می‌شود. انتخاب بر اساس برق ورودی موتور: ویژگی‌های موتور از نظر برق ورودی آن باید به هنگام انتخاب ترمز الکتروموتور را در نظر بگیرید. الکتروموتورها به صورت‌های دو فاز و تک‌فاز هستند که توجه به آن در هنگام خرید بسیار ضروری است، زیرا ترمزها نیز با توجه به نوع موتور، دو فاز و تک‌فاز هستند. بر همین اساس برای انتخاب ترمز باید به نوع الکتروموتور توجه کنید.

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مقاله تاریخچه ترمز الکتروموتور مراجعه فرمایید

⭐ ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

انتخاب بر اساس نوع عملکرد: نوع عملکرد ترمز عامل مؤثر دیگر در انتخاب ترمز است. ترمزهای الکتروموتور جریان معکوس و جریان مستقیم مانند هم عمل نمی‌کنند؛ بنابراین باید بدانید که به کدام عملکرد نیاز دارید. ترمزهای الکتروموتور جریان مستقیم در ماشین‌ابزار و وسایل نقلیه کاربرد دارند. مصارف ترمزهای الکتروموتور جریان معکوس کاملاً متفاوت است. همچنین دقت‌کردن به مکانیزم عملکرد ترمز الکتروموتور در انتخاب بهترین نوع آن مؤثر است. یعنی باید بدانید که نوع ترمز الکتروموتور مغناطیسی یا مکانیکی است. انتخاب بر اساس برند: کیفیت ترمزهای الکتروموتوری مانند هر محصول دیگر در برندهای مختلف، متفاوت است. همچنین ایمنی، عملکرد و ویژگی‌های فیزیکی آن‌ها در هر برند ممکن است متفاوت باشد؛ بنابراین در انتخاب خود به برند ترمز نیز توجه کنید.

ترمز تک‌فاز DC الکتروموتور

متداول‌ترین ترمزهای الکتروموتوری

انواع ترمزهای الکتروموتوری از نظر تغذیه و از نظر مکانیکی متداول هستند. ترمز الکتروموتور که جزو لوازم‌یدکی الکتروموتور محسوب می‌شود، از نظر تغذیه به سه نوع مختلف تقسیم می‌شود که شامل موارد زیر است:

ترمز تک‌فاز DC الکتروموتور
ترمز تک‌فاز AC الکتروموتور
ترمز سه‌فاز AC الکتروموتور

عملکرد ترمز DC با برق ۲۴ ولت است. ترمز AC الکتروموتور ترمزدار نیز با برق سه‌فاز و تک‌فاز ۲۲۰ ولت کار می‌کند. ترمزهای الکتروموتوری از نظر مکانیکی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

ترمز الکتروموتور تک لنت
ترمز الکتروموتور دو لنت

قابلیت نصب اینورتر برای برخی از انواع ترمزهای الکتروموتوری وجود دارد. این باعث شکل‌گیری راه‌اندازی پله‌ای برای الکتروموتور می‌شود. استفاده از ترمزهای تک لنت تا توان ۴ کیلووات برای الکتروموتور متداول است. ترمز دو لنت برای الکتروموتور با توان بالاتر کاربرد دارد. همچنین از ترمز دینام دارای دو لنت در توان‌های کمتر از ۴ کیلووات برای افزایش مقدار ضریب اطمینان کار استفاده می‌شود.

ترمز الکتروموتور مکانیکی

ترمز الکتروموتور مکانیکی

انواع ترمز الکتروموتور و کاربرد آن: این نوع ترمز های دارای یک کابل، تسمه،نوار،روبان و یا چنین چیزی را دارا میباشد که به درور یک جسم قرقره‌ای شکل که به آن گُوِه میگویند مجهز شده و عمل میکند.این ترمز دارای رول یا چرخ فولادی میباشد که نوار های قدرتمند با فولاد یا پنبه های ضخیم را دور حلقه های پیچیده شده است و داخل محیط داخل قرقره که کابل هایی قرار گرفته اند که شیار کم عمقی را دارا میباشد تا کابل حول آن بچرخد.
اطراف موتور و قطعاتی مهمی را قرار گرفته است، که باید برای شما شرح دهیم. قسمت داخلی موتور، یعنی قسمت داخلی نوار، به قطعاتی چوبی که شبیه گُوِه شکل میباشد مجهز شده است.و در آخرِ وزنه‌ای به دسته موتور اتصال کرده اند تا حول تکیه گاه نوسان شود.

انواع ترمز الکتروموتور و کاربرد آن: یک قطعه که به آن بویبن میگویند به منبع تغذیه متصل شده است. هنگام ترمز، بوبین و تغذیه‌ی ماشین از منبع تغذیه جدا شده و وزنه دسته، به روی دسته اهرم تاثیر گذاشته و دسته به انتهای خود می‌رساند، گیره هایی که رو قسمت انتهایی دیگر چوب نصب شده اند، کابل را با فشار به سمت چپ خود کشیده و نواری که به گُوِه های چوبیی مجهز شده بودند را به سمت چرخ طیار فشار می‌آورند و این گونه عمل ترمز انجام میگیرد.
معمولا این گونه ترمز های مکانیکی برای تجهیزاتی که باید دو طرف آن باز و بسته شوند و در هر دو حالت باید توان نگه داشتن این قطعه را داشته باشد، برای نمونه در پل های گردان یا به اسم دیگران یعنی پل های متحرک استفاده میشود. این حالت از ترمزهای الکترو موتور از حراتی که بین نوار و گُوِه تولید گردیده، انرژی خود را به دست می‌آورد یعنی انرژی حرارتی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند.

انواع ترمز الکتروموتور و کاربرد جریان معکوس

انواع ترمز الکتروموتور و کاربرد آن: این نوع ترمز برای گردش موتور هایی که فاز قوی دارند مانند موتور های سه فاز بسیار مناسب میباشد. که موتور برا چند ثانیه دوارن خوردرا معکوس میکند و تا شدت چرخش به پایین ترین خود برسد و توقف کند، بعد از ایستادن موتور جریان به حالت عادی برگشته و موتور متوقف میگردد.برای اینکه عمل زا اتجام دهید، باید جای دوتا فاز اصلی را از هم جدا کرده به برعکس کنیم. قبل از اینکه این کار انجام دهید باید حتما دقت کنید، این عمل یا توسط تایمر انجام شود. اگر از روش های دیگری استفاده میکنید باید دقت کنید که دوران موتور برعکس نشود.

موتور الکتریکی فوق سنکرون

موتور الکتریکی جریان مستقیم

در این روش نیاز به موتور با مقاومت اهمی زیاد رتور برای جلوگیری از اسیب دیدن رتور می‌باشد؛ که در این روش پس از قطع جریان متناوب از موتور استاتور به یک جریان مستقیم وصل میشود که میدان حاصل از جریان مستقیم و میدان حاصل از جریان القایی رتور یک گشتاور ترمزی را ایجاد می‌نمانید.
در این روشی که ما به شما پیشنهاد میکنیم. باید بسیار دقت کنید، زیرا اگر این کار درست انجام نشود باعث آسیب زدن به روتور شما میشود. این حالت نیاز به موتور هایی که اهم بالایی دارند نیاز است تا از آسیب دیدن روتور شما جلوگیری کند. شما باید با احتیاط های لازم جریان برق متناوب را از موتور استاتور جداکرده و جریان مستقیم برق را به آن وارد کنید که حاصل میدان جریان مستقیم و میدان جریان معکوس باعث ترمز موتور میشود.این ترمز معمولا برای ماشین آلات سنگین مانند جرثقیل های بزرگ و…. به کار میرود.

موتور الکتریکی فوق سنکرون

انواع ترمز الکتروموتور و کاربرد آن: این نوع ترمز های معمولا برای موتور هایی که نیاز به کشش دارند به کار رفته و میرود. اگر بخواهیم برایتان مثال بزنیم تراموا و آسانسور هایی که هر روز با آن رفت و آمد میکنیم. هنگام ترمز تراموا یا آسانسور سرعت حاصل از اینرسی تراموای در حال حرکت یا پیایین آمدن اطاقک آسانسور، سرعت آرمیچر از سرغت بی باری فراتر میرود. برای همین نیروی محرکه‌ی شبکه نیروی ولتاژ بالابرده و جریان آرمیچر عوض میشود. بنابر این نتیجه میگیریم که ماشین به صورت ژنراتور عمل کرده و به شبکه تغذیه که با مخالف است جریان میدهد. اگر بخواهی به زبان معمولی این عمل را بیان کنم. این عمل به نظر نوعی استرداد و یا بازدهی انرژی از حالتی جنبشی به حالت الکتریکی میباشد.

موتور الکتریکی زیر سنکرون

این حالت از ترمز نسبت به حالتی قبلی بسیار ساده تر است و پیچده نمی‌باشد. انواع ترمز الکتروموتور و کاربرد آن: موتور القایی روتور سیم پیچی شده، که روتور دارای مقاومات بالایی میباشد را به مانند تک فاز به شبکه وصل میشود. یعنی به استاتور برق تک فاز متصل میشود که یک گشتاور ترمز به وجود می‌آورد که بعد از زمانی که موتور متوقف کامل گردید بان جریان به صورت کامل ازبین خوهد رفت.

سخن پایانی

ازینکه تا پایان این مقاله “انواع ترمز الکتروموتور و کاربرد آن” همراه ما بودید سپاسگذاریم.فروشگاه صنعت ترمز آماده شنیدن سوالات و نظرات شما عزیزان می‌باشد.

بروزرسانی 1401/05/05

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *