انواع ترمز الکتروموتور دی سی: در مقاله های قبلی توضیح کامل درباره‌ی الکترو موتور و درباره‌ی انواع ترمز الکتروموتور صحبت کاملی کرده‌ایم. اینک میخواهیم کمی دقت‌مان جزئی‌تر کرده و درباره‌ی ترمز الکتروموتور دی سی و انواع آن صحبت کرده و انوع و اقسام‌شان را  به شما معرف کنیم.

موتور دی سی و ترمز آن

همانطور که از تیتر متوجه شدید، وقتی صحبت از ترمز دی سی میکنیم یعنی ترمزی مخصوص موتور های دی سی. ترمز دی سی تکنیک های مختلفی برای توفق کردن موتور دارد، ولی اگر بخواهیم مکانیسم کلی ترمز را تشریح کنیم ترمز الکتروموتور دی سی به صورت الکتریکی کار میکند نه مکانیکی. اگر بخواهیم واضح‌تر و بازتر بیان کنیم موتور به جای ترمز های مکانیکی که باعث ایجاد اصطحکاک روی سطح دیسک یا روتور، توسط ولتاژ و عملکرد جریان در مدارش توقف پیدا میکند. در اصل انواع ترمز های الکتروموتور دی سی به سه دسته تقسیم میشوند.

  1. دینامیکی
  2. احیاء کننده
  3. جریان معکوس

انواع ترمز الکتروموتور دی سی

ترمز داینامیکی

این ترمز به نام ترمز ژئوستاتیک نیز شناخته میشود. کاری آن در کل به اینگونه است که الکترموتور دی سی از منبع تغذیه به سرعت جدا شده و جای آن یک مقاومت ترمز ار بی(RB) در کثری از ثانیه به دو سر آرمیچر وصل میشود. این موتور به عنوان یک منبع برق و یک گشتاور ترمیز نیز تولید کرده و میکند. یعنی در هنگام ترمز الکتریکی زمانی که الکتروموتور به عنوان یک منبع برق عمل میکند و قسمت های چرخشی و متصل به بار که انرژی جنبشی را ذخیره کرده اند تبدیل به انرژی الکتریکی میشود. البته ترمز دینامیکی یک روش ناکار آمد است و ما به شما توصیه نمیکنیم زیرا این ترمز تمام انرژی های گرمایی ذخیره شده را در مقاوت از بین میبرد.

ترمز احیاء کننده

این ترمز نیز با انرژی جنبشی کار کردی که از ترمز داینامیکی بهت میباشد. انرژی جنبشی را به منبع تغذیه با میگرداند.این ترمز زمانی کار  میکند که بار محرکه‌ی موتور را وادار به سرعتی بدون بار خود همراه یک منبع محرک کننده ی ثابت کار کند.

اگر موتورتان emf Eb است باید انتهای موتور یک ولتاژ بیشتر داشته باشد تا بتواند از منبع تغذیه جهت جریان آرماتور موتور را معکوس کند و موتور به عنوان ژنراتور بتواند عمل خود را انجام دهد.

انواع ترمز الکتروموتور دی سی و ترمز جریان معکوس

این ترمز با توانایی موتور القایی انجام میشود. یعنی با معکوس کرد پیاپی فاز موتور ترمز صورت میگیرد. ترمزگیری  القایی با عوض کردن دوفاز متصل از استاتور علاوه بر ترمینال های برق صورت میگیرد، و موتور با این کارایی موتور در آمده و به عمل ترمزی وارده شده است.در زمان اتصال لغزش (2 – s) مو جود میباشد. .اگر لغزش اصلی موتور در حال کار s باشد میشود به صورت زیر انجام داد.

از شکل کنار ما می توانیم ببینیم که گشتاور در سرعت  صفر، صفر نیست. به همین دلیل است که وقتی موتور متوقف شود ، باید تقریباً در سرعت صفر موتور از منبع تغذیه جدا شود. موتور برای چرخش در جهت معکوس وصل می شود و گشتاور در آن لحظه صفر نیست و در نتیجه سرعت موتور ابتدا صفر می شود و سپس در جهت مخالف حرکت خواهد کرد.

از شکل پایین ما می توانیم متوجه شد گشتاور در سرعت  صفر،به معنی صفر نیست. و به همین علت وقتی که موتور توقف میکند ، باید در سرعت صفر موتور از منبع تغذیه جدا گردد. موتور به دلیل چرخش در جهت عکس اتصال پیدا میکند و گشتاور در آن موقع صفر نمیباشد و در نتیجه سرعت موتور اول صفر می شود و بعد در سوی مخالف حرکت میکند.

اگر به دنبال الکتروموتور های عالی با قیمت کمتر از بازار هستید فروشگاه صنعت موتور با بیش 25 سال سابقه‌ی حرفه‌ای در فروش الکتروموتور، ترمز،کلاچ، لنت و….. توانسته بیشتر بازار تهران را درست گرفته و برای شرکت ها sew , binder , keb , lenze , bauer , intorq , flender و demag بستری امن برای صادارت محصولاتشان به این تولید کرده است.

مقالات مرتبط:

ترمز الکتروموتور چیست و چه کاربردی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *