انواع الکتروموتور DC: الکتروموتور DC از منبع تغذیه ای جریان مستقیم استفاده می کند تا بتواند پمپ ها، فن ها، کمپرسورها و چرخ ها را وادار به حرکت کند. این موتورها از تأثیر میدان الکترومغناطیسی و رساناها برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی استفاده می کنند. الکتروموتور DC از انواع گوناگونی برخوردار است که کاربرد و ساختار آن ها با یکدیگر متفاوت می باشند.

انواع الکتروموتور DC

تمامی موتورهای DC دارای یک مکانیسم داخلی برای تغییر جهت جریان موجود در آرمیچر می باشند که به این مکانیسم داخلی، کوموتاسیون می گویند. تمامی الکتروموتورهای DC دارای حرکتی چرخشی می باشند اما ماشین های خطی همانطور که از اسمشان پیدا است حرکتی خطی دارند.

ماشین های DC از دو بخش تشکیل شده اند. یک بخش ثابت به نام استاتور و یک بخش متحرک به نام روتور که قسمت روتور همیشه در حال گردش است. روتور قسمت اصلی این موتورها می باشد که با نام آرمیچر نیز شناخته و باعث ایجاد حرکت شفت می شود.

الکتروموتور DC جاروبک دار

سیم پیچی های موجود در استاتور الکتروموتور DC جاروبک دار، یک مدار الکترومغناطیسی بشمار می رود و از سیم پیچ های الکتریکی تشکیل شده است. این سیم پیچ ها به صورت دایره ای به یکدیگر متصل می شوند و قطب شمال و جنوب مغاطیسی متوالی ایجاد می کنند. این سیم پیچ ها غالباً به صورت سری، موازی و ترکیبی متصل می شوند، اگر آرایش ترکیبی سری و موازی داشته باشند به آن کمپوند (Compound) گفته می شود.

انواع الکتروموتور DC: روتور که قسمت اصلی این ماشین ها است که متشکل از رساناهای حامل جریان که یک سر آن به قطعه ای مسی متصل می شود و کاملاٌ از نظر الکتریکی ایزوله است، به این قطعه کموتاتور گفته می شود. کموتاتور باعث یک اتصال الکتریکی شده و آن را به حرکت در می آورد، به همین دلیل است که به آن ماشین جاروبک دار گفته می شود.

این سیستم های جاروبک دار دارای راندمانی بالا و مقرون به صرفه هستند اما یک مشکل دارند. این مشکل زمانی به وجود می آید که تحت شرایط بار سنگین بین کموتاتور و جاروبک ها جرقه ای به وجود می آورد و منجر به تولید گرمای داخلی، نویزهای الکتریکی و در آخر کوتاه شدن عمر آن می شود.

الکتروموتور DC بدون جاروبک

الکتروموتور DC بدون جاروبک یا BLDC شباهت زیادی به نوع مغناطیس دائم خود دارد با یک تفاوت که برای مانع شدن از تولید جرقه در قسمت کموتاسیون از جاروبکی استفاده نشده است. به همین دلیل است که حرارت اندکی تولید شده و از عمر آن کاسته نمی شود. این سیستم ها با نام دیگر براشلس به کموتاسیون مکانیکی نیازی نداشته و در مقابل دارای یک درایور با مداری پیچیده تر می باشد. در این ماشین میدان الکترومغناطیسی روتور به صورت دائم است که منجر به کنترل دقیق شتاب و گشتاور آن می شود.

مشکل اصلی این نوع قیمت بالاتر آن نسبت به نوع جاروبک دار می باشد. کنترل ماشین براشلس نیازمند ابزار مدرنی می باشد، زیرا سیستم آن پیچیده تر از سایر موتورهای الکتریکی می باشد.

انواع الکتروموتور DC: الکتروموتورهای بدون جاروبک دارای راندمانی بالاتر، نویز الکتریکی کمتر، کنترل شتاب آسان تر و قابل اعتمادتر نسبت به سیستم جاروبک دار می باشد. حذف شدن کموتاسیون الکتریکی یکی از مزیت های آن محسوب می شود و به همین دلیل است که طول عمر آن افزایش می یابد.

انواع الکتروموتور DC از نظر سیستم کنترلی

نوع دیگر الکتروموتور DC نوع سروو آن می باشد که کاربرد آن در حلقه بسته است. کاربرد حلقه بسته یعنی موقعیت شفت خروجی به مدار کنترل باز می گردد. یک ماشین سروو به طور معمول دارای چرخ دنده هایی برای کاهش سرعت است که گشتاور بالایی را به صورت مستقیم انتقال می دهد. شفت خارجی آن به خاطر اتصال چرخ دنده و ادوات فیدبک به صورت آزادانه نمی چرخد.

در این سیستم ها می توان از کنترل سرعت چرخش موتور استفاده کرد. از طریق خاموش و روشن کردن پشت سر هم به وسیله فرکانس، می توان به اندازه کافی سرعت آن را افزایش داد. این تغییر نسبت به زمان روشن بودن آن به زمان خاموشی انجام می شود.

انواع الکتروموتور DC: الکتروموتور DC به سه نوع مختلف جاروبک دار، بدون جاروبک و سروو تقسیم می شود. این نوع سیستم با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی کار خود را آغاز می کند. نوع جاروبک دار آن بسیار مقرون به صرفه می باشد اما بدون جاروبک آن بسیار قابل اعتمادتر با کارایی بیشتر است. الکتروموتور DC با منبع جریان مستقیم کار می کند.

مقالات مرتبط:

روش های توقف موتور ترمز الکتروموتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *