الکتروگیربکس از دسته تجهیزات پرمصرف و کاربردی در بخش صنعت است. به عنوان یک سیستم انتقال قدرت مابین موتور و همچنین مصرف کننده توان قرار می‌گیرد و با ایجاد تغییر در سرعت، گشتاور مورد نیاز برخی از دستگاه‌های صنعتی را فراهم می‌آورد. این که دقیقا الکتروگیربکس چیست، چه وظیفه‌ای را بر عهده دارد و به چند نوع تقسیم می‌شود، موضوعی این که در این مطلب قصد داریم بیشتر به آن بپردازیم لطفا تا انت‌ها ما را همراهی بفرمایید.

در بخش صنعتی برای انجام کارهای سبک و سنگین، سیستم‌هایی وجود دارد که عهده‌دار انتقال و تولید انرژی هستند. یکی از این سیستم‌ها الکتروگیربکس می‌باشد. در واقع نوعی دستگاه صنعتی است که با کمک قدرت جنبشی و یا حرکتی، فعالیت‌های مهمی را برای موتورهای الکتریکی انجام می‌دهد. با تغییر در سرعت و تبدیل آن به قدرت، به عنوان یک وسیله کاربردی نقش ارزنده‌ای را در سیستم‌هایی که وابسته به انتقال نیرو هستند را ایفا می‌کند. این طور می‌توان گفت که رسالت اصلی الکتروگیربکس انتقال انرژی از موتور به گیربکس (دستگاه) است.

الکتروگیربکس چیست

در صنعت الکتروموتور، مهمترین عامل تامین کننده انرژی جنبشی و حرکتی، الکتروگیربکس است. از این رو به منظور منبع ساخت گشتاور و سرعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا انتقال قدرت را بین توان تولید کننده (موتور) و مصرف کننده توان (تیکنر، میکسر و…) انجام می‌دهد. این وسیله با قرار گیری بر سر راه دستگاه‌ها و ماشین آلات صنعتی، با کم و زیاد کردن میزان سرعت، گشتاور مورد نیاز را تامین می‌کند.

🟢🟢🟢خرید انواع ترمز الکتروموتور در فروشگاه صنعت ترمز 🟢🟢🟢

کاربرد الکتروگیربکس

تا اینجای مطلب تا حدودی با الکتروگیربکس و انواع آشنا شدیم، حال می‌خواهیم ببینیم که این وسیله چه کاربردی دارد و به چه منظوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به وظیفه‌ای که الکتروگیربکس در انتقال انرژی دارد، بیشترین کارایی آن برای جا به جایی وسایل سنگین و همچنین سیستم‌های یکپارچه است. از این رو از قابلیت فراوانی در بخش صنعتی برخوردار می‌باشد. با توجه به راندمان بهینه این قبیل از تجهیزات، برای صنایعی که انرژی بالایی مصرف می‌کنند بسیار حائز اهمیت می‌باشند. این وسیله در تجهیزات مختلفی اعم از تجهیزات الکتریکی خانگی، آلارم ساعت، جرثقیل، بالابر، خشک کن، کنترلرها، درب‌های الکترونیکی و… کاربرد فراوانی دارند.

مزایای الکتروگیربکس

استفاده از الکتروگیربکس موجب کم شدن هزینه‌های شما در هنگام نصب خواهد شد و در نتیجه می‌توانید طراحی محصول را به صورت مقرون به صرفه‌تری انجام دهید و سایر هزینه‌های نهایی تولید خود را پایین بیاورید.اگر بتوانید الکتروگیربکسی را انتخاب کنید که با گیربکس شما سازگاری و مطابقت داشته باشد، موجب خواهد شد که با صرف وقت کمتری عملیات مورد نظر صورت بگیرد و بهترین حالت این است که این دو بخش به صورت کاملا اتوماتیک‌وار بتوانند با یکدیگر هم خوانی داشته باشند.

در استفاده از الکتروگیربس انرژی کمتری مصرف می‌شود، چون دارای بخش‌هایی است که باعث می‌شود تمامی قطعات بتوانند با یکدیگر تراز شوند و در نتیجه طول عمر آن‌ها افزایش می‌یابد و مدت بیشتری طول می‌کشد که قطعات دچار خرابی شوند و دیگر بلبرینگ‌ها آسیب نمی‌بینند.از آنجایی که قطعات و بلبرینگ به خوبی عملیات خود را انجام می‌دهند در نتیجه صدای تولید شده از آن‌ها نیز کاهش می‌یابد و تمامی دستگاه‌ها می‌توانند مدت بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند.

به طور کلی الکتروگیربکس در صنایع مختلفی کاربرد دارد و چون دارای استحکام و مقاومت بی‌نظیری می‌باشد طول عمر مفید بالایی دارد و اگر از خود الکتروگیربکس به تنهایی استفاده شود بسیار بهتر از این است که از گیربکس و الکتروموتور به صورت جداگانه‌ای استفاده شود، این دستگاه برای موارد مختلفی همچون صنایع فولاد، سیمان، چوب‌های نئوپانی، پتروشیمی، مس، معادن مختلف، کوره‌های ذوب و جهت حمل و نقل مواد درون کارخانه‌ها بسیار پر کاربرد می‌باشد.
الکتروموتورها دارای مزایای فراوانی می‌باشند و در برخی موقع نیاز است که در حین فعالیت برخی از موتورهای الکتریکی، موتور دیگر حرکت خاصی نکند و بدون اینکه در کار الکتروگیربکس و الکتروپمپ‌ها اختلالی ایجاد شود به صورت فوری با کمک الکتروموتور ترمزدار دستور قطع و وصل شدن را دریافت می‌کنند.

اجزای اصلی الکتروگیربکس

همان طور که از نام این دستگاه بر می‌آید، الکتروگیربکس ترکیبی از دو بخش الکتروموتور و گیربکس می‌باشد. هر کدام از این دو بخش از کنار هم قرار گرفتن یکسری اجزاء و قطعات تشکیل شده‌اند که در ادامه این مطلب به شرحی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

الکتروموتور

الکتروموتور یا به اصطلاح موتورهای الکتریکی، دستگاه‌هایی دوار هستند که با تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی وظیفه خود را انجام می‌دهند. از آنجایی که توان کار کردن با دو نوع جریان برق مستقیم و متناوب را دارند به دو نوع AC و DC تقسیم می‌شوند. موتور الکتریکی DC دارای کویلی است که حرکت چرخشی درون موتور را از طریق ایجاد میدان مغناطیسی فراهم می‌آورد. همچنین این نوع از موتورها داری شفتی آهنی هستند که وقتی جهت میدان مغناطیسی تغییر می‌کند، موجب ایجاد نیروی گشتاور در اطراف شفت و در نهایت حرکت آن می‌شود. این نوع از موتورها در دو نوع خاردار و بدون خار موجود اند. موتور الکتریکی DC با جریان برق مستقیم کار می‌کند. فعالیت موتور الکتریکی AC با جریان برق متناوب است و به موتورهای القایی نیز شهرت دارند. این نوع موتورها از دو بخش استاتور و رتور تشکیل شده اند.

الکتروگیربکس خورشیدی

گیربکس

گیربکس از بخش‌های مهم و کاربردی الکتروگیربکس به حساب می‌آید که بین مصرف کننده و تولید کننده، وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. زمانی که نیرو منتقل می‌گردد، گشتاور و یا سرعت هم کم و زیاد می‌شود. البته گیربکس نقش عمده‌ای را برای تغییر جهت دوران نیز ایفا می‌کند. گیربکس خود از بخش‌های زیادی تشکیل شده که مهمترین آن چرخ دنده‌ها هستند. نوع و همچنین نحوه چینش این چرخ دنده‌ها در واقع تعیین کننده موتور گیربکس دار می‌باشند. از دیگر اجزای تشکیل دهنده گیربکس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- چرخ دنده‌ها

هر الکتروگیربکس دارای قسمت‌های مختلفی می‌باشد، که چرخ دنده‌ها از مهمترین و اصلی‌ترین قسمت‌های آن می‌باشند که دارای انواع مختلفی هستند و جنس و ظاهر این چرخ دنده‌ها بر حسب نوع گیربکسی که درون دستگاهتان تعبیه شده است تعیین می‌شود. بهتر است بدانید که هر الکتروگیربکسی شامل دو عدد چرخ دنده می‌باشد.

۲- پوسته گیربکس

پوسته‌های این گیربکس‌ها نقش مهمی در نگه داشتن دنده‌ها دارند و دارای جنس چدنی می‌باشند که چدن قرار گرفته در ساخت این پوسته‌ها از نوع چدن ریخته‌گری می‌باشد.

۳- شافت‌های ورودی و خروجی

شافت‌های این الکتروگیربکس‌ها به دو جز مهم تقسیم می‌شوند که شامل سوراخ و شافت می‌باشند و معمولا از فولاد بسیار مستحکم و مقاومی تشکیل شده‌اند.
جنس این شافت‌ها اصولا از آلومینیوم می‌باشد و معمولا دارای ظاهری سوراخ و یا شکاف مانند می‌باشند.

۴- یاتاقان

شافت‌های گیربکس به کمک این یاتاقان‌ها می‌توانند وزن‌های اضافی شعاعی و محوری را تحمل نمایند و نام دیگر این یاتاقان‌ها بیرینگ نیز می‌باشد.

اجزای تشکیل دهنده گیربکس

۵- سیل (seal)

سیل‌ها که به اسم نشت بند و یا کاسه نمد نیز نامیده می‌شوند مسئول محفاظت از بیرینگ‌ها می‌باشند که در برابر عوامل محیطی هم چون گرد و غبارها آسیبی نبینند و از طرفی مسئولیت محافظت از روغنی که درون پوسته ریخته شده است را نیز بر عهده دارند.

۶- درپوش

قسمت دیگری از این الکتروگیربکس‌ها شامل درپوش کنترل روغن و بازبینی می‌شود و به دو قسمت دیگر که شامل دو عدد پوسته می‌باشد پیچ و متصل می‌شود و نقش پوشاندن سوراخ‌هایی را بر عهده دارد که بلبرینگ درون آن قرار می‌گیرد و موجب محکم شدن جای اتصال این بلبرینگ‌ها می‌شود و از درپوش‌ها نیز برای سوار کردن نشت بندها استفاده می‌شود.

۷- کاسه نمد

آخرین قسمت تشکیل دهنده از الکتروگیربکس را کاسه نمدها تشکیل می‌دهند و به منظور حافظت از یاتاقان و روغن داخل پوسته کاربرد دارد.

انواع الکتروگیربکس

الکتروگیربکس بر اساس مدل گیربکسی که در آن به کار رفته به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. که هر کدام از نظر طراحی و کارکرد عملکرد متفاوتی دارند و برای کاربری‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بدین ترتیب، دسته‌بندی الکتروگیربکس به صورت زیر می‌باشد:

حلزونی

این نوع از گیربکس‌ها از قابلیت وزه‌ای برخوردار هستند که دلیل این امر را هم می‌توان به توانایی بالا در کاهش سرعت دورانی و ضریب تبدیل زیاد دانست. از نظر ساختاری دارای شافتی قطور است که به صورت حلزونی دنده شده و بر اساس دهنده‌های گیربکس عملیات انتقال نیرو را انجام می‌دهد. این مدل از گیربکس‌ها بیشترین کارایی را در صنعت شیمیایی و معدنی دارند.

آویز

این نوع گیربکس از توانایی بالایی در نسبت‌های تبدیل برخوردار است که دلیل این امر را هم می‌توان به قابلیت چند محوری آن نسبت داد. این ویژگی موجب شده تا گشتاورهای بالایی را به وجود آورد. از این رو در بخش‌هایی که نیاز به گشتاور بالا و همچنین کارکردهای دائمی باشد، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار چرخ دنده‌ها در گیربکس آویز، نسبت به امتداد شفت به صورت مورب قرار گرفته‌اند و دارای ساختاری چند محوری به صورت موازی می‌باشند. این نوع از گیربکس‌ها به دلیل حجم بالایی از روغن دارای ظرفیت حرارتی بالایی هستند. که این امر توانسته نقش موثری را در بالا بردن طول عمر گیربکس ایفا نماید.

هلیکال

از کوچکترین و کم مصرف‌ترین انواع الکتروگیربکس به حساب می‌آید که قابلیت استفاده در صنایع مختلفی همچون صنعت تولید سیمان، لاستیک، پلاستیک، خوردکننده‌ها و… را دارد. هلیکال به گیربکس شافت مستقیم هم شهرت دارد و راندمان کاری آن تا بیش از ۹۰ درصد هم می‌رسد. چرخ دنده در این مدل به صورت مارپیچ و پینیون است که نقش موثری را در بالا بردن ظرفیت کاری ایفا می‌کند. اساس کار گیربکس هلیکال بدین نحو است که با کم شدن دور، میزان گشتاور در بخش خروجی افزایش می‌یابد.

خورشیدی

از دیگر گیربکس‌های کاربردی در بخش صنعت می‌توان اشاره‌ای به نوع خورشیدی نمود. در فضاهای محدودی که نیاز به تبدیل و توان بالایی باشد، این مدل بیشترین کارایی را دارد. در دو نوع تک استیجی و یا چند استیجی موجود است که از هر کدام برای کاربری‌های خاصی استفاده می‌شوند. نوع خورشیدی نیز در دسته گیربکس‌های شافت مستقیم جای دارد.

الکتروگیربکس حلزونی

کرانویل

این نوع از گیربکس‌ها از تعدادی چرخ دنده هلیکال و همچنین دو چرخ دنده با قابلیت انتقال گشتاور در زوایه ۹۰ درجه تشکیل شده است. به دلیل وجود این قطعات، در مقایسه با گیربکس‌های شافت‌های مستقیم توانایی زیادی در تولید گشتاور بالا دارد. همچنین ساختار خاص آن موجب شده تا گشتاور به صورت نرم و با ضربات پایینی منتقل گردد. به همین دلیل در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

الکتروگیربکس افزاینده

در صنعت هایی که نیاز به دور بالا دارند مانند صنایع پالایشگاهی و مانند آن از این نوع گیربکس صنعتی افزاینده به کار میبرند به این نوع دستگاه ها الکتروموتور گیربکس دار افزاینده میگویند که بر عکس الکتروموتور های دارای گیربکس کاهنده میزان سرعت افزایش و به نسبت میزان گشتاور را کاهش می‌دهد.

الکتروگیربکس کاهنده

کارکرد الکتروموتور گیربکس دار کاهنده به این صورت است که بین محرک و متحرک قرار میگیرد و مقدار دور مورد نیاز را تأمین می کند. این نوع گیربکس هاس صنعتی در شکل های مختلفی ساخته می شوند. این نکته را نباید فراموش کرد که سرعت در این نو گیربکس های کاهنده کاهش میابدو سرعت گشتاور افزایش پیدا می‌کند.

چه نکته هایی را باید در زمان انتخاب الکتروگیربکس در نظر گرفت ؟

وظیفه الکتروگیربکس های صنعتی یا الکتروموتورهای دارای گیربکس انتقال و تبدیل قدرت به گشتاور در موتور را برعهده دارد به همین منظور نکات و مشخصه هایی اساسی برای انتخاب دستگاهی با کیفیت بالا و بهره برداری صحیح و بهتر از دستگاه وجود دارند که باید در نظر گرفت و فراموش نکرد که تعدادی از آنها را در اینجا گرد هم آوردیم:

◀ مقدار توان ابتدایی و توان الکتروموتور به کیلووات

◀ محاسبه میزان دور چرخش موتور الکتروموتور در دقیقه

◀ دور چرخش تبدیل انرژی خارج شده از گیربکس صنعتی در دقیقه

◀ اندازه گشتاور خروجی

◀ نسبت تبدیل

◀ دمای محیط

◀ شرایط محیطی و آب و هوایی مثل گرد و خاکی بودن محیط، یخ زدگی هوا و استوایی بودن آن

◀ نوع و مشخصات الکتروموتور

◀ نوع انتقال انرژی بین اجزای مختلف الکتروموتور

◀ نحوه قرار گیری محور ها نسبت به هم

◀ مقدار بار شعاعی

◀ برنامه دستگاه

◀ پیکربندی الکتروموتور گیربکس دار

◀ میزان کارکرد در روز

◀ گیربکس صنعتی به دو دسته کلی تقسیم می شود

انواع الکتروگیربکس

صنایع مصرف کننده الکتروگیربکس

در صنعت، الکتروگیربکس‌ها به عنوان بهترین تجهیزات برای انتقال انرژی شناخته شده‌اند. در کاربری‌هایی که نیاز به انتقال انرژی و افزایش سرعت و گشتاور باشد مورد استفاده قرار می‌گیرند. موارد زیر از جمله مهمترین صنایع مصرف کننده الکتروگیربکس می‌باشند:

صنعت تولید سیمان
صنعت تولید نئوپان
صنعت تولید پلاستیک
صنعت تولید کاشی و سرامیک
صنعت تولید لاستیک
صنعت تولید فولاد
صنعت تولید مس
صنعت پتروشیمی
صنعت بسته‌بندی
صنعت داروسازی
صنعت دریایی
صنعت غذایی
دستگاه‌های انتقال دهنده مواد در معدن
آسیاب و میکسر

بروزرسانی در تاریخ 1401/11/02

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *