مقاومت ترمز الکتروموتور به مقاومتی گفته می شود که در درایو قابل استفاده است. این مقاومت ها به مقاومت هایی که در بخش الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند نمی باشند. مقاومت ترمز الکتروموتور با اندازه های بزرگتر و توان بیشتر ساخته شده که وظیفه آن ها تخلیه انرژی داخل درایو است که از موتور به آن وارد می شود.

مقاومت ترمز الکتروموتور

در زمان خرید درایو الکتروموتور دفترچه راهنمایی به همراه آن در اختیار شما قرار میگیرد. این دفترچه راهنما شامل مقدار اهم و توان مقاومت ترمز الکتروموتور می باشد. نکته ای در رابطه با درایوها وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است. این نکته مهم اشاره به “همه درایوها را نمی توان به طور مستقیم به مقاومت ترمز الکتروموتور متصل کرد” دارد که دلیل آن نداشتن مدار چاپر یا واحد ترمز الکتروموتور است.

ترمز الکتروموتور جریان مستقیم

عملکرد ترمز های جریان DC به این صورت است که یک ولتاژ DC (مستقیم) را به سیم پیچ استاتور ترزیق کرده تا میدان مغناطیسی ثابتی در فاصله هوایی موتور ایجاد کنند. با اتصال دادن دو فاز الکتروموتور نیز می توان این عمل را انجام داد تا به ولتاژ DC متصل گردد.

مقدار جریان ولتاژ DC متصل شده به استاتور موتور باید به اندازه جریان بی بار الکتروموتور باشد. به جریان بی بار موجود در موتورها جریان تحریک نیز گفته می شود که یک فرایند تولید میدان مغناطیسی با استفاده از جریان الکتریکی در مقاومت ترمز الکتروموتور را تشکیل می دهد.

این موتورها زمانی استفاده می شوند که روتور (قسمت اصلی موتور) توقف لحظه ای در زمان متوقف شدن آن انجام دهد. سیستم گردشی ترمز الکتروموتور در این نوع جریان بعد از توقف نیز در حد چند لحظه در مدار باقی می ماند. این ترمزها دارای مقاومتی با نام مقاومت ترمز الکتروموتور می باشند که از آسیب دیدن درایوشان جلوگیری می کند.

مدار چاپر ترمز الکتروموتور

درایو (اینورتر) وسیله ای برقی است که جریان مسقیم یا DC را به جریان متناوب یا AC تبدیل می کند.وقتی درایو آمادگی شروع عملکرد خود را دارد و مقاومت ترمز الکتروموتور نیز در در مدار موجود است واحد  ترمز به وسیله درایو به شفت موتور القا می شود. در ورودی درایو یک دستگاه برقی وجود دارد اما در مرحله خروج اجازه می دهد که جریان را در هر دو جهت آن ادامه پیدا کند.

در نتیجه این عمکرد اینرسی، بار انرژی که در خود ذخیره کرده را به درایو میرساند. در این زمان تلاش ترمز بر این است که به سرعت، سرعت بالای خود را کاهش دهد که به اصطلاح به آن کاهش طبیعی (coast down) گفته می شود.

در این حالت که ترمز الکتروموتور تلاش می کند تا سرعت خود را کاهش دهد ولتاژ BUS افزایش پیدا می کند مگر اینکه مغایرت وجود داشته باشد که جلوی افزایش ولتاژ را بگیرد. خازن های در طول افزایش ولتاژ BUS شارژ میشوند که این عمل موجب اعمال مقدار کمی از ترمز به شفت موتور می شود. مقدار ترمز الکتروموتور اعمال شده به شفت معمولاً حدود 10 درصد و وابسته به اندازه خازن می باشد.

وظیفه مدار چاپر در درایو

وظیفه مدار چاپر این است که تشخیص دهد ولتاژی از موتور بر درایو اعمال شده است یا خیر. اما در نهایت آن را به مقاومت منتقل کرده تا انرژی آن تخلیه گردد. اگر این انرژی تخلیه نشود به درایو آسیب جدی وارد می شود. درایوهایی که در ترمینال قدرت یعنی ترمینال های B1 و B2 وجود دارند به واحد ترمز الکتروموتور مجهز می باشد. در این زمان کافی است که دو سر مقاومت را به این ترمینال ها متصل کنیم و درایوهایی که در ترمینال قدرت (ترمینال  B1 و B2 ) موجود نیستند و به جای آن ها P. و N. دارند واحد ترمز ندارند و باید به صورت جدا آن را تهیه  و خریداری کرد.

مقاومت ترمز الکتروموتور از آسیب رسیدن به ترمز پیشگیری کرده و انرژی که به سمت درایو اینورتر در حرکت است را تخلیه می کند. وجود این مقاومت برای ترمز الکتروموتور بسیار ضروری است و با مدار چاپر خود ولتاژ اعمال شده به درایو را تشخیص می دهد.

مقالات مرتبط:

ترمز الکتروموتور چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *