الکتروموتور AC نوعی از سیستم های الکتریکی می باشد که در سیستم های کنترل صنعتی و خانگی استفاده می شود از این رو عمومی ترین نوع از موتورهای الکتریکی شناخته شده است. این گونه نیز مانند DC آن از طراحی ساده با استحکام بالا برخوردار می باشد و بسیار مقرون به صرفه است. این الکتروموتور انواع گوناگونی دارد که هر یک برای بخش خاصی مناسب می باشد. الکتروموتور AC دارای طراحی بسیار ساده ای نسبت به ساختار DC دارد اما کنترل سرعت یا گشتاور در این نوع نیاز به درک عقیق تری از طراحی و مشخصات آن دارد.

الکتروموتور AC

الکتروموتورهای جریان متناوب همچنین مزایای بسیاری نسبت به سایر آن ها دارند. یکی از این مزیت ها قیمت مناسب آن می باشد، برخی موتورهای الکتریکی وجود دارند که به خاطر عملکرد خوب و بازده بالا قیمتشان نیز بالا است. در مقایسه با آن ها ، ماشین های جریان متناوب نیز با بازده بالا و طراحی مستحکم دارای قیمت پایینی هستند، از این رو افراد متخصص به خرید آن روی می آورند.

مزیت دیگر این الکتروموتور با دوام اتصال آسان به منابع تغذیه می باشد. امروزه انواع مختلفی از آن ها در بازار بفروش می رسند که متصل کردن آن ها به منبع تغذیه کار راحتی نیست و باید بدنبال یک متخصص برای انجام این کار باشید. در مقابل الکتروموتور AC با اتصالی راحت به منبع تغذیه خود کار شما را راحت کرده و می توانید از اتصال کامل و بی نقص آن به منبع مطمئن باشید.

ساختار الکتروموتور AC

الکتروموتور AC دارای قسمتی ثابت به نام استاتور و یک قسمت چرخنده به نام روتور می باشد که فاصله دقیقی میان آن ها شکل گرفته است. تمامی ماشین های الکتریکی از میدان مغناطیسی دوار استفاده می کنند تا روتور شروع به چرخش کند. موتور سه فاز جریان متناوب تنها گونه ای از ماشین های الکتریکی است که میدان مغناطیسی دوار آن به طور طبیعی از استاتور تولید می شود، در مقابل نوع DC به وسیله ای الکتریکی یا مکانیکی برای تولید آن نیازمندند. نوع تک فاز جریان متناوب این قطعه برای تولید میدان مغناطیسی دوار نیازمند یک وسیله الکتریکی می باشد.

داخل هر یک از موتورهای جریان متناوب دو آهنربای مغناطیسی وجود دارد، همچنین یک سری مغناطیس شونده نیز دورونشان تعبیه شده است که به پیچه های قسمت استاتور متصل هستند. به دلیل طبیعت ولتاژ متناوب منبع تغذیه آن ها طبق قانون لنز نیروی الکترومغناطیس به قسمت اصلی آن ها(روتور) وارد می شود. به همین دلیل است که سری مغناطیس شونده های موجود خاصیت مغناطیسی پیدا می کنند.

استاتور قسمت ثابت الکتروموتور AC

استاتورها از چند قطعه آلومینیومی یا آهنی تشکیل شده اند. این قطعات در کنار هم سیلندری تو خالی را تشکیل می دهند که به آن هسته استاتور گفته می شود. این هسته شیارهایی بر روی خود دارد که دورن آن ها سیم پیچ هایی در الکتروموتور AC جاسازی شده اند. تعداد قطب های موجود در موتورهای جریان متناوب به اتصال داخلی پیچه های این قسمت بستگی دارد که بدون واسطه ای به منبع تعذیه متصل می باشند.

وظیفه استاتور ایجاد میدان مغناطیسی است به همین علت جنس ان از فولاد می باشد تا بجزء خاصیت مغناطیسی دارای تلفات مغناطیسی ناشی از جریان های گردابی در زمان اندک باشد. جریان گردابی قسمتی از توان الکتریکی هدر داده و سبب ایجاد گرما در استاتور می شود.

روتور ماشین AC

روتور قسمت اصلی این سیستم های الکتریکی محسوب می شود الکتروموتور AC که وظیفه آن چرخش به وسیله میدان مغناطیسی دوار می باشد. معمول ترین نوع روتورها، روتور قفس سنجابی می باشد که 90 درصد الکتروموتورهای القایی را تشکیل می دهد. میله های فولادی موجود در روتور قفس سنجابی به الکتریکی یا مکانیکی به کمک چند حلقه به یکدیگر وصل شده اند به همین علت است که از ساختار ساده و مستحکمی برخوردار است.

میله های روتور با محور موازی نیستند که موازی نبودن از دو دلیل نشئت می گیرند. اولین دلیل کاهش صوت مغناطیسی آن برای بی صدا کار کردن روتور است. دومین دلیل موازی نبودن میله ها با محور اصلی هنگ نکردن آن است چرا که روتور به طور طبیعی گرایش به هنگ کردن دارد و برای جلوگیری از این مشکل میله ها اریب می باشند.

الکتروموتور AC از عمومی ترین ماشین های القایی می باشد که در سیستم های کنترل صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم ها ساده طراحی شده اند و از استحکام بالایی برخورار هستند که دارای انواع متنوعی می باشند. انواع گوناگون الکتروموتور AC بر اساس مشخصات، کاربرد و روش های کنترلی آن ها ساخته می شوند.

مثالات مرتبط:

لنت ترمز چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *