در مقاله‌های قبلی به این اشاره کردیم که شرکت‌های الکتروموتور ایرانی پیشرفت بسیار چشمگیری داشتند و حتی توانسته اند مجوز CE اروپا را دریافت کنند. حال میخواهیم به یکی از این شرکت‌ها سر بزنیم و متوجه بشویم که چه ویژگی‌های به خصوصی دارد. یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایرانی که نزدیک به نیم قرن فعالیت دارد، شرکت الکتروموتور الکتروژن میباشد.

در سال 1359 شرکتی به نام ژان لایت در ایران شروع به تولید الکتروموتور، دینام و…. برای صادرات کرد. سپس بعد از تغییرات سیاست‌های کشور‌ این شرکت به صنایع برودتی ایران تغییرنام داد. بعد از آن شرکت برودتی به علت شرکت‌های مشابه، در سال 1367 نام خود را به الکتروژن تغییر داد. در همان سال شرکت الکتروموتور الکتروژن بهترین دستگاه‌های آلمانی را به ایران وارد کرد تا بتواند الکتروموتور‌های خود را بسازد. اکنون مساحت این شرکت 15.000 متر مربع است و 2000 کارمند در این شرکت مشغول به کار هستند.

الکتروموتور الکتروژن با تمام دانشگاه‌های ایران همکاری دارد و بزرگترین مرکز تحقیقاتی و توسعه ایران را به خود اختصاص داده است. هیئت مدیره این شرکت نظارت بسیار دقیقی بر ساخت الکتروموتور الکتروژن دارد. همین نظارت دقیق باعث شده است تا نام شرکت در تمام ایران سرشناس و زبان زد شود. همچنین کشور‌های اروپایی و آسیایی خواستار الکتروموتور الکتروژن هستند.

انواع الکتروموتور‌های الکتروژن و محصولات آن

شرکت الکتروژن در مدل‌های مخلتف موتور الکتریکی‌های خودر را درست میکند:

  1. تک فاز
  2. سه فاز
  3. ترمز دار

این شرکت الکتروموتور‌های خود را از جنس چدن، آلومینوم و در دو مدل پایه دار و فلنچ دار تولید میکند. شرکت الکتروموتور الکتروژن برای صنعت‌های کولر آبی، مشعل، هود، فن، دربازکن و فن کوئل‌ها نیز موتور الکتریکی تولید قرار میدهد. این شرکت تولیداتی مانند پمپ آب، پمپ کف کش، پمپ کولری نیز دارد.

شرکت الکتروژن قابلیت ساخت انواع موتورهای الکترونیکی را دارد که زیر نظر لیسانس‌های اروپایی مانند SOLE از ایتالیا و HANNING آلمان است. همچنین برای صرفه جویی در هزینه‌های ساخت الکتروموتور، شرکت الکتروژن از مواد خام داخل ایران استفاده میکند، اینگونه هم صرفه جویی در هزینه شده و هم از محصول داخلی حمایت شده است. علاوه بر آن الکتروموتور الکتروژن بیش از 50 نوع پمپ صنعتی، خانگی و…. با مدل‌های مختلف روانه بازار میکند.

الکتروموتور الکتروژن فلنچ دار تکفاز

در درون الکتروموتور الکتروژن فلنچ دار تکفاز کلاف یا قرقره مورد استفاده قرار گرفته است، همراه آن یک منبع تغذیه به صورت پی در پی و تکفاز روی این موتور الکتریکی اعمال شده است. این الکتروموتور به طور خودکار راه اندازی نمیشود و روتور قفسه سنجابی برای تمام مدل‌های تکفاز نصب شده است.

معمولا میدان مگنتی حالت ضربانی کار میکند و گشتاور لازمی که سبب چرخش الکتروموتور شود را در دستگاه تولید نمیکند. از همین رو ارتعاش دستگاه نیز در وضعیت صفر میماند. شرکت الکتروموتور الکتروژن برای این مشکل نیز راه حل پیدا کرده است. بر روی دستگاه‌های تک فازی که دارد یک شروع کننده(استارتر) الکتریکی به کار گرفته است تا الکتروموتور تکفاز با گشتاور و دَوَران بهتری داشته باشد.

 

الکتروموتور الکتروژن

 

ویژگی‌های الکتروموتور الکتروژن تک فاز فلنچ دار

18-2,2 kw بازه توان (KW)
1500,3000 دور (rpm)
0.63-14.7(Nm) گشتاور
1-19 A آمپر
220 v ولتاژ
2,4 پل (قطب)
50 Hz فرکانس
چدن , آلومینیوم جنس

الکتروموتور سه فاز فلنچ دار

در این مدل از الکروموتور‌های الکتروژن همانند موتور تکفاز مدل قفسه سنجابی است اما مزیت‌های بالاتری نسبت به تکفاز دارد. برای مثال توان کششی، گشتاور و چرخش آن، این اجازه را میدهد تا یک سر و گردن از مدل‌های تک فاز بالاتر باشد. علاوه بر آن الکتروموتور سه فاز داخل استاتور خود یک میدان دَوَران دارد که گشتاور را نسبت به مدل تکفاز بالاتر برده است.

 

موتور الکتروژن

 

ویژگی‌های الکتروموتور الکتروژن سه فاز پایه دار:

0.06-45 kw بازه توان (KW)

 

750,1000,1500,3000 دور (rpm)
0.63-290(Nm) گشتاور
0.5-80 A آمپر
400 v ولتاژ
2,4,6,8 پل (قطب)
50 Hz فرکانس
چدن , آلومینیوم جنس

الکتروموتور الکتروژن ترمزدار

در بعضی از صنعت‌ها نیاز است تا هنگام رفتن برق و یا خاموش کردن، الکتروموتور در کمترین زمان متوقف گردد تا خرابی برای محصول آن کارخانه به بار نیاورد. برای مثال در موتور پمپ و یا موتور گیربکس توقف آنی بسیار لازم میباشد. همچنین در درون تمامی موتور‌های الکتریکی یک صفحه ترمز دیسک نیز به کار گرفته شده است.

 الکتروموتورهای ترمز دارد خارجی برای صنعت و شرکت‌های ایرانی مقرون به صرفه نیست. برای همین الکتروموتور الکتروژن برای صرفه جویی در هزینه برای شرکت‌ها و صنایع ایرانی، همچنین برای خارج نشدن ارز از کشور شروع به ساختن الکتروموتور‌های ترمزدار کرده است. شرکت الکتروژن علاوه بر قیمت پایینی که دارد با محصولات اروپایی مانند ایتالیا و آلمان نیز برابری دارد.

حرف آخر

شرکت الکتروموتور الکتروژن و چندین شرکت الکتروموتور دیگر ایرانی تنهایی و بدون هیچ کمکی به چنین رتبه‌هایی رسیده اند. علاوه بر همه این‌ها با تحریم و محدودیت‌هایی که داشتند توانسته اند نام خود را در اروپا به ثبت رسانده و برای خود نمایندگی اخذ نمایند. ما بزرگ‌ترین کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که با خرید از شرکت‌های ایرانی به توسعه آنها کمک کنیم.

اگر دقت کرده باشید فقط الکتروموتور آخر به ترمز مجهز بود. حال سوالی که پیش می آید این است که برای الکتروموتور‌هایی که ترمز خودکار ندارند چه کنیم؟ شما میتوانید بهترین و متنوع ترین ترمزهای الکتروموتور را از فروشگاه صنعت ترمز خریدارکنید. شروع کار این فروشگاه از سال 1375 بوده است. در فروشگاه صنعت ترمز، انواع و اقسام ترمز الکتروموتور موجود میباشد.

مقالات مرتبط:

الکتروموتور ومات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *