الکتروموتور های دستگاه هایی الکترومکانیکی هستند که جهت به حرکت در آوردن دستگاه ها در صنایع بکار می رود که وظیفه ی جلوگیری از حرکت آن وظیفه ی ترمز الکتروموتور است. ترمز الکتروموتور دارای انواع گوناگون مناسب مصارف متفاوتی است که در ادامه به آن می پردازیم.

انواع ترمز الکتروموتور

انواع ترمز الکتروموتور از لحاظ تغذیه

ترمز الکتروموتور هم مانند موتورهای الکتریکی از لحاظ جریان مصرفی به سه دسته کلی تقسیسم می شوند که به صورت زیر است.

1-ترمز الکتروموتور تک فاز DC.

2-ترمز الکتروموتور تک فاز AC.

3-ترمز الکتروموتور سه فاز AC.

انواع ترمز الکتروموتور از لحاظ عمکرد

ترمز الکتروموتور دارای انواع مختلفی است که هر کدام برای مصارف مختلف صنعتی جهت توقف کامل موتور بگار برده می شوند. انواع ترمز الکتروموتور با توجه به نوع موتور و حساسیت در عملکرد توسط متخصص و کار شناس دستگاه های خط تولید انتخاب می شوند تا علاوه بر رفع نیاز از وقوع خسارات احتمالی جلو گیری شود که در ادامه با انواع این ترمز ها آشنا میشویم.

ترمز مکانیکی الکتروموتور

ترمز مکانیکی با نام های ترمز الکترومکانیکی و ترمز الکترومغناتیسی شناخته می شود و دلیل آن هم استفاده از نیروی مغناتیسی در عملکرد متوقف سازی این ترمز ها است. از ترمز های مکانیکی ابتدا در سیستم ترمز قطار ها مورد استفاده قرار می گرفت که با پیشرفت تکنولوژی و کاربردی شدن الکتروموتور ها در صنعت، ترمز های الکترومکانیکی  بیشتر مورد توجه قرار گرفتند که اساس کا آن ها از ابتدا تقریبا به یک صورت است و در دو نوع تک لنت و دو لنت تولید می شود.

کاربرد ترمز مکانیکی

ترمز الکتروموتور به ویژه ترمز مکانیکی از اواسط قرن 20 جهت قطار های شهری و بین شهری استفاده می شد که با پیشرفت صنعت در زمینه خودرو سازی و هواپیما ها استفاده از این ترمز ها شدت گرفت. در بخش فرایند خط تولید صنایع مختلف، در موتورهای الکتریکی یا الکتروموتورهای صنعتی به علت حساس بودن بخش هایی که باید با قطع جریان برق متوقف شود به صورت ضروری از این ترمز ها استفاده می شود.

همچنین ازدیگر کاربردهای ترمز های مکانیکی در مصارف غیر صنعتی، به استفاده در ساختار بالابرها، آسانسور ها و همه ی دستگاه هایی که در هنگام قطع جریان باید زیر بار متوقف شوند می توان اشاره کرد.

عملکرد ترمز الکترومکانیکی

ترمز الکتروموترهایی که از نوع الکترو مکانیکی هستند، همانطور که از نامشان پیدا است عملکردی مکانیکی دارند به این صورت که ساختار ان ها از دو دیسک یکی ثابت و یکی دیگر به استاتور الکتروموتور که قسمت اصلی الکتروموتور است متصل می شود. دیسک های ترمز توسط فنر و لنت به صورت کاملا محکم به یک دیگر بسته شدند. و در هنگام عملیات چرخش روتور و استاتور الکتروموتور که به صورت مغناطیسی است، توسط یک آهن ربای سیم پیچ که به صورت موازی با آن ها است، اتصال را جدا و حرکت را متوقف می کند.

ترمز DC الکتروموتور با برق 24 ولت و ترمز AC الکتروموتور با برق تک فاز 220 ولت و برق سه فاز عمل می کنند.

ترمز جریان معکوس

ترمز جریان معکوس با توجه به نامش با معکوس کردن جهت گردش در لحظه ای کوتاه و قطع شدن در زمان توقف در الکتروموتور های سه فاز کاربردی هستند. در این نوع ترمز الکتروموتور برای تغییر جهت  حرکت باید جای دو فاز عوض شود و حتما باید توسط سیستم قطع برق تایمری قبل از معکوس شدن حرکت الکتروموتور باید جریان برق قطع شود.

ترمز اینورتر الکتروموتور

این نوع ترمز ها عملکردی لحظه ای دارند و از استاندارد ترین نوع ترمز های الکتروموتور هستند. سیستم این ترمز های دارای میکروپروسسور های دقیق و پیشرفته ای است که جهد برنامه دهی بر اساس پارامتر های مورد نظر در الکتروموتورهایی که دارای راه اندازی و توقف حرفه ای هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

ترمز جریان مستقیم

ترمز جریان مستقیم نوعی از تمرمز الکترو موتور است که جهت ایست آنی در لحظه ی فرمان می باشد. در این سیستم مدار اتصال ترمز تا چند لحظه در مدار اصلی الکتروموتور باقی است که این مسئله باعث می شود از این ترمز ها برای الکتروموتور هایی که زیر بار قرار است توقف کنند استفاده نشود چرا که بعد قطع مدار ترمز، الکتروموتور به علت فشار بار دوباره شروع به حرکت خواهد کرد.

ترمز فوق سنکرون

از ترمز های فوق سنکرون در دستگاه هایی که توقفشان به اصطلاح کششی است کاربرد دارد. عملکرد این ترمز ها به گونه ای است که در اثر سرعت زیاد الکتروموتور که از سرعت بی باری تجاوز می کند، نیرو محرکه از ولتاژ سیستم بیشتر شده و جهت جریان حرکت عوض می شود که دلیل این اتفاق تبدیل الکتروموتور به ژنراتور است که منجر به جریان دهی به منبع تغذیه خود و در نتیجه پدید ه واپس گیری انرژی جنبشی به الکتریکی صورت می گیرد که معمولا در دستگاه هایی مانند تراموای برقی و آسانسور ها  استفاده می شود.

به طور خلاصه انواع ترمز الکتروموتور جهت توقف آنی موتورهای الکتریکی در تمامی صنایع و دستگاه هایی که نیاز به این ویژگی دارند جهت جلو گیری از خطر های احتمالی در صورت متوقف نشدن موتور استفاده می شود.

مقالات مرتبط:

ترمز الکتروموتور مغناطیسی (SEW)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *