کلاچ ترمز پودری

کلاچ ترمز مغناطیسی یا ترمز پودری عنوان قطعه‌ای است که در پروسه تولید مواردی که تغذیه خطوط و دستگاه به‌صورت رول انجام می‌شود، کاربرد دارد. کلاچ ترمز پودری یک کنترل اتوماتیک است و طرز کار این سیستم به این صورت است که دو عدد صفحه که فاصله کمی از یکدیگر دارند و مابین آن‌ها پودر قرار می‌گیرد و در اثر عبور فلوی مغناطیسی باعث حرکت هم‌زمان دو صفحه باهم می‌شود. این سیستم می‌تواند به کمک یک سیستم الکتریکی هوشمند مقدار گشتاور را تنظیم کند. پودری که بین این صفحات قرار دارد نقش مهمی را ایفا می‌کند و از نوع مگنتیک است. اگر بخواهید نوع اصلی این پودر را از نوع تقلبی آن تشخیص دهید باید آن را زیر نور ماوراء بنفش بگیرید، زیر این نور رگه‌های فسفری دیده خواهد شد.

باید بدانید پودر نامرغوب بین صفحات کلاچ ترمز مغناطیسی موجب خوردگی صفحات می‌شود؛ چرا که این پودرهای معمولی نامرغوب حاوی کربن هستند و چون سخت‌تر از صفحات هستند، باعث خوردگی می‌شوند. همچنین به علت دارا بودن کربن در ترکیبات آن، باعث می‌شود که پس از چند ساعت کارکردن، به آهن‌ربا تبدیل شده و موجب قفل کردن سیستم و در صورت کارکرد زیاد، در سبب نهایت تولید گرما و سوختن سیم‌پیچ بوبین خواهند شد. علاوه بر دلایل ذکر شده، چون دور ذرات پودری، پوششی از مواد گرافیتی وجود ندارد، حتی در صورت کار کردن سیستم هیچ‌وقت عمل ثابتی نخواهد داشت. این موضوع برای مثال در ماشین‌های چاپ و بسته‌بندی، به علت ناپایداری سیستم، موجب پارگی کاغذ خواهد شد.

اجزای کلاچ پودری

قسمت‌های اصلی کلاچ ترمز پودری شامل: یک بخش ثابت استاتور که حاوی سیم‌پیچ است و وظیفه آن تولید میدان مغناطیسی می‌باشد. قسمت سیلندر و شفت ورودی ترمز و کلاچ که همان روتور گفته می‌شود و قسمت خروجی که شفت روتور خروجی است. فضای استوانه‌ای بین روتور و استاتور قرار دارد که با ذرات مغناطیسی خشک پر شده است. در اعمال ولتاژ به دو سر سیم‌پیچ شار مغناطیسی از مسیر پودر مغناطیسی مدار خود را بسته و در جهت کاهش رلوکتانس مغناطیسی لقی بین روتور و استاتور را کاهش می‌دهد؛ پس سه جز اصلی واساسی آن سیم‌پیچ، روتور و استاتور هستند. برای کارکرد صحیح بخش‌هایی چون حفره‌های نفوذ هوا، بلبرینگ، آرماتور، شفت داخلی و شفت ترمز نیز در ساختار کلاچ ترمز پودری وجود دارد.

کلاچ ترمز پودری

کاربرد کلاچ ترمز پودری

کلاچ ترمز پودری یا مغناطیسی با کنترل دقیق گشتاور در بخش بازکن و جمع‌کن ماشین آلات، کیفیت و راندمان تولید را افزایش داده و موجب صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد. در پروسه تولید کلیه مواردی که تغذیه خطوط و دستگاه به‌صورت رول انجام می‌شود، کلاچ ترمز پودری کاربرد دارد.
• پروسه‌های تولید سیم و کابل (سیم‌پیچ، نگهداری و برش)
• پروسه‌های تولید رول کاغذ، فویل و لفافه‌های بسته‌بندی
• ماشین‌آلات چاپ، لمینت و لایه‌گذاری، اکسترودرکوتینگ، تولید فیلم.
• در صنایع نساجی برای تولید پارچه و رنگ‌رزی.
• شبیه‌سازی مشخصات بار در تجهیزات ورزش، شبیه ساز پروانه، تجهیزات بهداشتی.
• نوار نقاله و…
کلاچ ترمز پودری حتی در مکان‌هایی مثل رستوران‌ها که باید بهداشت را رعایت کنند نیز قابل استفاده است و هم‌چنین به علت گشتاور باقی‌مانده بسیار کم، آن‌ها برای بسته‌بندی مواد غذایی، دستگاه‌های لایه لایه و برای همه برنامه‌های با کشش کم ایده‌آل هستند.

مشاهده انواع

در فروشگاه صنعت ترمز

کاربرد کلاچ ترمز پودری

ویژگی کلاچ ترمز پودری

کلاچ ترمز مغناطیسی با کنترل دقیق گشتاور در قسمت‌های بازکن و جمع‌کن ماشین آلات که در بالا اشاره کردیم کیفیت و راندمان خروجی فرایند تولید را افزایش می‌دهند. اگر بخواهید اصول کارکرد کلاچ ترمز پودری را بدانید باید این چنین گفت که زمانی که جریان الکتریکی به ترمز عرضه می‌شود، میدان مغناطیسی که داخل سیم‌پیچ قراردارد متناسب با اندازه جریان شروع به تغییر می‌کند، این تغییر در میدان مغناطیسی باعث تغییر ویسکوزیته پودر مخصوص موجود در بین روتور و استاتور می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های کلاچ ترمز پودری به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:
• کلاچ ترمزپودری ومغناطیسی جزو کنترل‌های اتوماتیک محسوب می‌شوند.
• کنترل دقیق گشتاور و خطی بودن
• گشتاور خروجی همواره ثابت است چرا که با چشم‌پوشی از سرعت لغزش، مقدار گشتاور فقط به میزان جریان جرقه وابسته است.
• جریان تحریک و جرقه با گشتاور ارتباط دارد و می‌توان از آن برای تنظیم خطی استفاده کرد.
• جدایی مداوم، پاسخ سریع در فرکانس بالا، میتواند به ۴۰ الی ۶۰ بار در هر دقیقه برسد که با این تفاسیر می‌توان از آن به طور گسترده برای کارکرد در عملکرد خیلی سریع و یا موارد فرکانس بالا استفاده کرد.
• پودرمغناطیسی دارای خلوص بالا، عملکرد عالی و عمر طولانی و پایدار دارد.
• اجرای منظم، عاری از هرگونه لرزش، بدون ضربه، کارکرد بدون سر و صدا در هنگام راه اندازی، ترمز و اجرا.
• فاکتور تقویت و انتقال نیرو در کلاچ ترمز مغناطیسی بسیار زیاد است و یک جریان تحریک ریز را می‌توان برای کنترل یک قدرت و گشتاور انتقال بسیار زیاد استفاده کرد.
• به طور کلی کلاچ ترمز مغناطیسی یا پودری نسبت به کاربردی که دارد، اندازه‌ی کوچک، وزن کم، نصب بسیار راحت و دوام بالایی دارد.
• ساختار آلیاژ آلومینیومی موجب انتقال گرمای عالی خواهد شد.
• تحت شرایط گشتاور بیش از حد، عملیات لغزش اتومات موجب محفاظت از بار اضافه می‌شود.

تاریخ انتشار 1401/05/29