استقامت ترمز‌ اینورتر یکی از اصلی ترین لوازم جانبی اینورتر می باشد که ممکن است شما در صنایع متفاوتی نیازمند آن باشید. مقاومت ترمز در اینورتر در لوازمی مانند به بالابر، جرثقیل، کرین، نوار نقاله و… بکار برده می شود. بنابراین پیش از تعیین و فروش، شما میبایست از روش ارزیابی مقاومت‌ ترمز‌ اینورتر آسوده‌ خاطر شوید. درصورتی که از روش شمارش یا طرح مربوطه که میزان آن را میدانید، میباسیت با فرم انواع‌ استقامت ترمز‌ درایو آشنایی کافی داشته باشید.
مقاومت‌ ترمز‌ به شکل دقیق و مستقیم به مبدل‌ فركانس وصل می گردد و CHOPPER ترمز‌ ، این مقاومت‌ را کارآمد و فعال می سازد و هنگامی كه فركانس خارج شده از اینورتر به علت كنترل مجموعه کم شده و آن را وارد مدار‌ می كند. كاهش در مقدار شتاب یا عملكرد ترمز‌، موجب كاهش فركانس جریان الکتروموتور و کاهش فرکانس سبب تغییر سیم‌ پیچ‌ها‌ به مولد می گردد، در نهایت ولتاژ افزایش یافته و هنگامی كه این ولتاژ از یك میزان معین بیشتر می شود (chopper)، استقامت ترمز‌ را کارآمد می سازد تا هنگامی كه ولتاژ به حد طبیعی خویش در شبكه برسد. این اقدام تا موقعی امتداد پیدا می کند كه شتاب موتور‌ با شتاب در ورودی متناسب‌ گردد .

مقاومت ترمز
مقاومت‌ ترمز‌ اکثراً در زمان های كوتاه فعال‌ می شود و موجب تبدیل‌ شدن انرژی‌ الكتریكی به وجود آمده از ترمز‌، به گرما خواهد شد. این اقدام مقاومت‌ به شکل متناوب اعمال شده و مقدار بار‌ بسته به گنجایش مقاومت‌ و طرح‌ ریزی آن خواهد داشت .

انواع مقاومت ترمز

1. سری DEG: مقاومت ‌هایی ترمزی كه دارای بدنه و پوشش فلزی می باشند و در جعبه های گالوانیزه قرار گرفته اند.
2. سری DEZ: مقاومت ‌هایی‌ كه دارای بدنه و پوشش سیمانی بوده‌ و بصورت کابل پیچی تبدیل شده اند با ترمینال، درون محفظه‌ گالوانیزه قرار خواهد داشت .
3. سری BEG: مقاومت‌ هایی‌ فولادی که دارای تور‌ می باشند، دارای کابل استقامت كروم آلومینیومی یا فولاد‌ كرومیك هستند و در محفظه‌ های‌ گالوانیزه مشبك قرار می گیرند. ( با ترمینال های متصل)
4. سری GWG: نوع دیگری از این مقاومت ‌ها‌ است كه در سامانه راه‌ آهن‌ و ترافیك كاربرد داشته و با نوارهای مشبک از جنس كرم نیكل 8020. (Nicr 8020 ) تولید گشته اند. این دسته مقاومت‌ بوسیله یك نوع‌ سرامیك ایزولخواهد شد. این مقاومت‌ با استحکام بسیار بالا در برابر ارتعاش های ترافیكی استوار خواهد بود. این مقاومت‌ ها‌ وابسته به مبدل‌ فركانس می باشند و كنترل آن توسط ابزار chopper امکان پذیر است. هنگامی كه سامانه كنترل، دستور كاهش فركانس درگاه ورودی موتور‌ را اعلام‌ می كند (به علت كاهش شتاب آن یا ترمز‌ )، این الکتروموتور به شکل ژنراتور‌ درآمده و به انرژی‌ مستقل تبدیل شده را در Braking Resistor سیو و سپس‌ بصورت انرژی‌ گرمایی آشکار می نماید.
این مقاوت های تولیدی دارای محفظه‌ آلومینیومی با طرح‌ ریزی بسیار‌ توسعه ‌یافته می باشند ، تا در دما‌های‌ زیاد مقاومت‌ را سریع سرد کرده و از مشتعل ‌شدن آن پیشگیری کنند، از دیگر خصوصیت های ویژه این مقاومت‌ها‌ می توان‌ به حالات ذیل اشاره‌ کرد‌ :
1. استفاده از برترین نوع سیم برای مقاومت.
2. بدنه و پوشش‌ مقاومت‌ها‌ آنادایز گشته، تا از تغییر‌ رنگ در دما های بالا پیشگیری شود.
3. طراحی بصورتی می باشد که مقاومت به راحتی و در کمترین فاصله با تابلو نصب شوند.
4. مقاومت‌ هایی در‌ محدوده های‌ بالا‌تر به فن مجهز شده اند تا به سرعت سرد گردند.

مقاومت‌ ترمز‌ (Braking Resistor) برای استفاده از انرژی‌ الکتریکی تولید‌ی توسط‌ موتور‌ در مواقع افت سریع شتاب که اصطلاحا موتور‌ در این وضعیت به حالت‌ ژنراتوری تبدیل‌ می گردد و انرژی‌ مکانیکی‌ را به الکتریکی تبدیل‌ خواهد کرد، سپس به وسیله مقاومت‌ ترمز‌ به حرارت و گرما تغییر پیدا می کند و سبب وارد نکردن خسارت توسط انرژی‌ تولید‌ی به اینورتر خواهد شد. به بیانی دیگر مقاومت‌ ترمز‌ها‌ از گرما‌ استفاده می‌ کنند.

مقالات مرتبط:

ترمز موتور الکتریکی چینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.