انواع لنت ترمز: هر اتومبیلی بعد از گذشت مدت زمانی به یک بررسی کامل نیازمند است. قطعاتی مانند لاستیک، روغن ترمزو… در طول مدت مصرف دچار اشکالاتی می شود و نیازمند به تعمیر یا تعویض هستند. لنت یا کفشک از مهمترین قطعات یک خودرو بشمار می رود و میبایست برای حفظ جان سرنشینان آن مورد بررسی قرار گرفته و در صورت فرسوده شدن تعویض گردد.

امروزه بسیاری از افراد اهمیت و کاربرد این وسیله را میداند. وظیفه اصلی لنت ترمز کاهش شتاب خودرو است و انواع متنوعی دارد اما تمامی افراد از متنوع بودن این قطعه آگاهی ندارند. این بخش در طول زمان دچار دگرگونی شده و پیشرفت بسیاری کرده است که تنوع آن نیز به همین دلیل است. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع کفشک خودرو بپردازیم.

انواع لنت ترمز

انواع لنت ترمز

به غیر از اتومبیل های برقی دارای سیستم تبدیل انرژی جنبشی به الکتریکی، سایر خودروها با نیروی اصطکاک و تولید انرژی گرمایی سیستم ترمزگیری آنها شروع به کار می کند. این انرژی گرمایی بین کفشک و دیسک چرخ تولید می شود. این بخش از سامانه اتومبیل وظیفه ایجاد نیروی اصطکاک برای کاهش سرعت خودرو را دارد. لنت ترمز دیسکی اغلب در سیستم ترمز خودروهای سواری در قسمت چرخ جلو و از نوع درامی آن در چرخ عقب استفاده می شود.

در سال های اخیر بیشتر تولید کنندگان خودرو از ترمز دیسکی در سیستم همه چرخ ها به کاربرده می شود. جنس این قسمت معمولاً از موادی نرم با ضریب اصطکاک بالا است، همچنین این وسیله میبایست در برابر حرارت بالا مقاوم و با شرایط محیطی سازگاری داشته باشد.

در گذشته بیشتر این قطعه ها از آزبست (پنبه نسوز) ساخته می شدند. از موقعی که استفاده از آزبست به خاطر خطراتی برای سلامتی ممنوع اعلام شد، جنس کشک ها نیز ترمز نیز رفته رفته عوض و متنوع شد. جنس این قسمت از سیستم خودرو به طور معمول از روی کارکرد آن ها نیازمندی سیستم آن ها در موقعیت های مختلف تعیین می شود. این وسیله از نظر مواد تشکیل دهنده به دسته های ارگانیک (بدون آزبست)، سرامیکی، نیمه فلز، کم فلز و زینتری تقسیم می شوند که هر یک نقاط قوت و ضعف هایی دارند.

انواع لنت ترمز ارگانیک

کفشک بدون آزبست یا ارگانیک از انواع لنت هایی است که به دلیل تولید کم صدا، به بیصدا مشهور می باشد و همین بیصدایی آن از برترین مزیتهای آن محسوب می شود. این وسیله در دمای پایین بهتر عمل میکند و در دماهای بالا بسیار کم کارکرد می شود.

از دست دادن کارایی در دمای بالا به دلیل تجزیه شدن آن و تولید بوی زننده است، این نوع بسیار سریعتر فرسوده می شود. به همین دلیل است که از این لنت ترمز در اتومبیل های مسابقه ای استفاده نمی شود.

لنت ترمز سرامیکی

این بخش از جنس سرامیک است و همانند نوع ارگانیک خود از مزیت بیصدایی بهرمند می باشد اما مزیت دیگر این نوع عمر بالای آن است. این وسیله سرامیکی دارای عمر و دوام بیشتری در بین سایر لنت های ترمز است و در دمای بالا کارایی خود را از دست نمی دهد. زمانی که دمای محیط اطراف افزایش پیدامی کند این قسمت به طور کامل و مؤثری به کار خود ادامه می دهد و به زودی خراب نمی شود.

در سراسر دنیا جنس نیمه فلزی سرامیکی این قطعه به عنوان استاندارد واقعی معرفی شده است. تا اواخر سال 2012 بیش از پنجاه درصد خودروها مجهز به این نوع لنت ترمز بودند. جدا از مزیت های بسیاری آن دارای یک عیب به خصوصی می باشد، این عیب گران بودن آن ها است.

لنت نیمه فلزی

کفشک ترمز نیمه فلزی نیز انواع این قطعه است که حالت تعادلی دارد، یعنی هم در برابر سایش مقاومت بالایی دارد و هم دارای کارکرد خوبی است اما مانند همانند خویش یعنی ارگانیگ کاملاً بیصدا نیست. در کنار این خصوصیات مقرون به صرفه  تر از نوع سرامیکی خود است.

لنت نیمه فلزی نیز از رایج ترین نوع این قطعه است. کسب مقام دوم آن بین کفشک ها به دلیل استفاده در اتومبیل های جدید است و تمام خصوصیات مناسب را در خود جا داده است. این وسیله نیمه فلزی از نوع کاملاً فلزی و بدون آزبست قیمت بالاتری دارد.

از اشتباهات رایجی  که رانندگان هنگام خرید لنت ترمز مرتکب می شوند این است که به دنبال جنسی هستند که دیرتر تمام می شود. این تصور کاملاً غلط است زیرا این به معنای کیفیت بالای آن نیست. تمام شدن لنت کارایی مفید آن ها است و به دلیل ایجاد اصطکاک برای منفی شدن شتاب است که فرسوده می شود. این قطعه ها از انواع مختلفی برخوردار هستند و هر یک برای مدل خاصی از ماشین ها استفاده می شوند.

مقالات مرتبط:

ترمز الکتروموتور مغناطیسی (SEW)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *