انواع ترمز: سیستم ترمز زمانی که خودرو در حال حرکت است برای کاهش سرعت اسفاده می شود. واکنشی که سیستم ترمز در زمان رانندگی از خود نشان می دهد در هر نوعی یکسان است چرا که همه آن ها تنها یک هدف هدف را دنبال می کنند و آن کم کردن شتاب اتومبیل است. در حالی که واکنش های انواع مختلف این مکانیسم مشابه یکدیگر است اما انتقال نیرو از پای راننده، در زمان فشردن پدال، به ترمزهای واقع بر روی چرخ اعمال می گردد .

به صورت کلی ترمزها دو دسته هستند. این دو دسته شامل ترمزهای مکانیکی و هیدرولیکی می باشد. هر یک از این دسته بندی ها زیرمجموعه هایی دارند و شامل چندین دسته مختلف هستند. در ادامه این مقاله پرکاربردترین این مکانیسم را به شما معرفی می کنیم.

انواع ترمز

انواع ترمز و سیستم ترمز مکانیکی

ترمز مکانیکی از ابتدایی ترین نوع این سیستم است. به خاطر اینکه جزء اولین ترمزها است ساختار ساده ای نیز دارد و در صنعت خودروسازی به کار برده می شود. عملکرد این سیستم مکانیکی با فشار دادن پدال توسط راننده شروع می شود. در این زمان نیرویی مکانیکی تولید و با یک کابل به کفشک منتقل می ‌شود (منظور از کفشک همان لنت ترمز است).

انواع ترمز: این نیرو، اصطکاکی با سطح داخلی محفظه‌ که درون آن قرار گرفته، ایجاد می کند. اما این لنت ها (کفشک) در نوع هیدرولیکی با سطح درونی دیسک ایجاد اصطکاک می کنند. این دستگاه به دلیل ابتدایی بودن دارای اشکالات غیر قابل چشم پوشی می باشد. این ایرادات شامل عدم توانایی کافی برای چند برابر شدن نیروی وارد شده به پدال، خطر از کار افتادگی سیستم ترمز به‌ طور کامل، خطر پارگی و خوردگی سیم ترمز است.

ترمز کاسه‌ ای

ترمز کاسه ای از نوع مکانیکی این دستگاه است که اکثراً در چرخ‌ های عقب خودرو به کار می رود. دلیل استفاده این سیستم روی چرخ های عقب نیاز کمتر آن ها به نیرو است. یک کاسه و دو لنت داخل آن ها وجود دارد که یک سر آن به لولا و سر دیگر به پیستون متصل می باشد. در این قسمت کاسه همزمان با چرخش چرخ شروع به چرخیدن می‌ کند.

زمانی که با فشردن پدال، سرعت کاهش می یابد نیروی وارده بر پدال به پیستون انتقال پیدا می کند، سپس لنت ها به داخل کاسه چسبیده و سرعت چرخش چرخ ها را کم خواهد کرد. قدرت پایین ترمزگیری، داغ شدن و وزن بالا از معایب نوع کاسه‌ای_مکانیکی است. اما مزیت آن نیازمندی این سیستم ترمز به نگهداری کم می باشد که سبب مراجعه کمتر برای تعمیر اتومبیل است.

سیستم ترمز هیدرولیکی

انواع ترمز: عملکرد این نوع به صورتی است که با فشردن پدال، نیروی وارد شده چند برابر و به پیستون ها منتقل می شود. اندازه این نیرو تا زمانی که به پیستون برسد ثابت می ماند و پس از منتقل شدن به سیال پشتی پیستون روغن موجود در لوله ها را به حرکت درمی آورد. پس از به حرکت درآوردن سیال درون لوله ها به پیستون فرعی واقع بر چرخ ها انتقال یافته و بر قدرت آن می افزاید؛ پس از طی کردن این مراحل اتومبیل متوقف می شود.

تفاوت مکانیسم نگهدارنده هیدرولیکی و مکانیکی، لوله‌ های حاوی روغن به جای سیم است که بر عملکرد سیستم تأثیر مثبتی گذاشته است. مزیتی که به آن برتری می دهد جایگزین شدن آن به جای نوع مکانیکی این دستگاه ها است. چند برابر کردن قدرت مکانیکی وارد شده به وسیله راننده توسط نوع هیدرولیکی انجام می شود.

سیستم ترمز خودرو بسیار آسیب پذیر می باشد و باید کاملاً از آن مراقبت نمود. اگر در عملکرد سیستم ترمز اختلالی وجود داشته باشد منجر به تصافات و اتفاقات جبران ناپذیری خواهد شد. انواع مختلف این مکانیسم برای بهبود عملکرد آن می باشد.

مقالات مرتبط:

معرفی کامل ترمز الکتروموتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *