ترمز سیستمی است که برای نگه داشتن یک خودرو از حرکت مورد استفاده قرار می گیرد. این مکانیسم ابتدا حرکت موتور را آهسته کرده و سپس به طور کامل آن را متوقف می کند. زمانی که موتور سرعت زیادی داشته باشد می توانید با فشردن اهرمی آن را از حرکت بازدارید. ترمزها از انواع مختلفی برخوردار هستند.

ترمزها عموماً به وسیله هوا، آب و روغن کار می کنند، در صنعت خودروسازی اغلب از نوع روغنی آن ها استفاده می شود. در ترمز خودروها زمانی که راننده اهرم آن را فشار دهد روغن از لوله های مخصوص وارد استوانه شده و با کمک فنر، صفحه ای را به جلو حرکت می دهد. پس از طی شدن این مراحل سرعت چرخ های خودرو کاهش می یابد و یا کاملاً از حرکت می ایستد.

ترمز

در ابتدای پیدایش خودروها وجود ترمز چندان حائز اهمیت نبود اما امروزه به دلیل سرعت بالا وجودی حیاتی دارد. از همین رو انواع مختلفی از آن به وجود آمده است تا امنیت بیشتری ایجاد کند. این قسمت مهمترین مزیت ایمنی خودرو است.

اهمیت سیستم ترمز

هر خودرو متشکل از تعداد زیادی قطعه می باشد که هر کدام برای شروع حرکت اتومبیل کار خاصی انجام می دهند. اما مهمترین و حیاتی ترین مکانیسم موجود در خودروها، ترمز آن ها است که وظیفه کاهش سرعت بر عهده اوست. عملکرد نادرست این دستگاه خسارت جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

به دلیل اهمیت بالای این بخش در خودرو، شرکت های سازنده از لحظه شروع ساخت، به ارتقاء و بهبود عملکرد آن می اندیشند تا خودروها با امنیت بالاتری در اختیار همگان قرار گیرند. این کمپانی ها برای عملکرد بهتر این سیستم ها، انواع مختلفی از آن ها را تولید می کنند.

خواندن ادامه مطالب درباره ترمز الکتروموتور!

عملکرد سیستم ترمز

این بخش ماشین های الکتریکی به این دلیل به وجود آمده است که در هر زمان و به خواست راننده نیرو اصطکاکی بین چرخ ها تولید کند و از این رو سرعت خودرو کاهش یافته و به طور کامل می ایستد. نیروی اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک چرخ ایجاد می شود و این بخش با منفی کردن شتاب، سرعت موتور را کم و در نهایت سبب متوقف شدن آن می شود.

امروزه عملکرد این قسمت فقط در جهت توقف موتور خودروها محدود نمی شود. علاوه بر کاهش سرعت در فرآیند هندل نیز نقشی مهم را ایفا می کند. این ویژگی در پیچ های خطرناک از لغزش اتومبیل بر روی جاده و تغییر جهت آن جلوگیری می کند.

ترمزها طبق قوانین دینامیک و نیروی اصطکاک عمل می کنند. کارکرد این عضو اغلب با روغن است چرا که از نظر علمی ثابت شده است که روغن مانند هوا قابلیت تراکم ندارد، به همین دلیل زمانی که فشاری به آن وارد می شود با حجم ثابت اولیه جا به جا شده و فشار را منتقل می کنند. از همین رو متخصصان به ابداع این سیستم دست یافتند که به وسیله روغن یا مایعات با فشردن پا بر روی اهرم یا پدال ترمز می توانند اصطکاک ایجاد کرده و منجر به کاهش سرعت موتور شوند.

متخصصان با طراحی های مختلف این سیستم نیروی وارد شده بر پدال را چند برابر کرده و خودرو را به ایستادن وادار می کنند. بر اساس مزیت مکانیکی نیروی وارد شده بر جسم توسط ماشین چند برابر نیروی وارد شده توسط ما است و با دستکاری این نیروی وارد شده قادر به توقف خودرو خواهیم بود.

ترمزها به دلیل سرعت بالا ابداع شده اند تا به سرنشینان امنیت و اطمینان خاطر دهند، به همین دلیل است که روز به روز ارتقاء پیدا می کنند. ترمزها قطعاتی بسیار حساس هستند که با کوچکترین مشکلی می توانند موجب تصادفات خطرناکی شوند. این سیستم ها علاوه بر کاهش سرعت و توقف اتومبیل در هندلینگ نیز نقش مهمی را ایفا و از لغزش آن جلوگیری می کنند.

مقالات مرتبط:

انواع موتور AC القایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.